$$$$ بوي ياس$$$$


 
 
 
درمانگران چيني از اين گياه دارويي خوش رنگ و گران‌قيمت و از خواص كم نظير آن براي درمان بسياري از بيماري‌هاي روحي و جسمي بهره مي‌برند. اين درمانگران با تعيين دوز مصرفي مناسب از زعفران براي بيمارشان به او كمك مي‌كنند تا بيماري را پشت سر بگذارد.



 
همه ما در طول هفته بارها از زعفران، اين گياه خوش آب و رنگ و خوش عطر براي تزئين و خوش رنگ كردن موادغذايي و سفره‌هاي غذاي خود استفاده مي‌كنيم اما شايد در كنار جنبه‌هاي تزئيني و خوش عطري اين گياه قرمز رنگ، كمتر به خواص درماني و اثرات مثبت آن در بهبود و درمان دردهاي ناشي از قاعدگي، دردهاي شكمي بعد از زايمان و افسردگي توجه كرده باشيد. درمانگران چيني اما از اين گياه دارويي خوش رنگ و گران‌قيمت و از خواص كم نظير آن براي درمان بسياري از بيماري‌هاي روحي و جسمي بهره مي‌برند. اين درمانگران با تعيين دوز مصرفي مناسب از زعفران براي بيمارشان به او كمك مي‌كنند تا بيماري را پشت سر بگذارد.
جذب حداكثر مواد مغذي
 

چيني‌ها بر اين باورند كه مصرف به اندازه زعفران به همراه موادغذايي در يكي از وعده‌هاي غذايي مي‌تواند تاثير زيادي در بهبود جريان گردش خون در بدن داشته باشد. به اين ترتيب اعضاي خانواده با خوردن زعفران در كنار غذا با بهبود و تسهيل جريان گردش خون در بدن قادرند بيشترين موادمغذي موجود در غذا را به سلول‌هاي مختلف در نقاط مختلف بدن برسانند و جذب مواد مغذي را افزايش دهند.
تسكين دردهاي دوره قاعدگي
 

درمانگران چيني با تجويز زعفران براي خانم‌هايي كه از دردهاي دوره‌هاي ماهانه اعتراض دارند، به كاهش دردهاي دوره ماهانه آن‌ها كمك مي‌كنند. مصرف اين گياه دارويي به‌صورت شربت يا در كنار غذا به دليل خواص ضد‌دردي كه دارد موجب كاهش دردهاي قاعدگي به‌ويژه در خانم‌ها و دختراني است كه خونريزي دوران قاعدگي آن‌ها به تعويق افتاده است.
2 هدف با يك تير
 

افرادي كه پس از تصادف يا وارد آمدن ضربه‌اي به بدن‌شان دچار تورم و درد بدن مي‌شوند، مي‌توانند با مصرف زعفران در كنار غذا يا به‌صورت شربت به كاهش ميزان تورم ناشي از ضربه و بهبود دردهاي‌شان كمك كنند. علاوه بر اين زعفران به‌دليل خواص نشاط‌بخشي كه دارد علاوه بر بهبود جريان گردش خون كه در نهايت منجر به تسكين و بهبود درد و كاهش تورم بيمار مي‌شود مي‌تواند روحيه بيمار را نيز تحت‌تاثير قرار داده و به لحاظ روحي او را قوي كرده و به شرايط عادي بازگرداند. در حقيقت مصرف زعفران براي اين افراد علاوه بر برطرف كردن نگراني بيمار، ترس او را نيز بر طرف مي‌كند.
شادي خانوادگي
 

ميزان مجاز مصرف زعفران در روز براي افراد يك تا 3 گرم است. بنابراين خانم‌هاي خانه بايد دقت داشته باشند كه براي تهيه غذا در وعده‌هاي غذايي تنها تا 3 گرم اجازه استفاده از زعفران را دارند و مصرف بيش از اندازه زعفران حتما بايد با تجويز پزشك يا درمانگر طب سنتي صورت گيرد زيرا مصرف بي‌رويه اين گياه دارويي عوارض جانبي متعددي به همراه دارد. بنابراين توصيه ما اين است كه فقط در يكي از وعده‌هاي غذايي روزانه خود از زعفران استفاده كنيد فقط مراقب باشيد كه از ميزان مجاز آن بيشتر مصرف نكنيد. استفاده مداوم از اين گياه خوش آب و رنگ خواص مختلفي دارد كه يكي از آن‌ها افزايش نشاط و شادماني اعضاي خانواده است.
چه افرادي زعفران نخورند!
 

مصرف روزانه يك تا 3 گرم زعفران به‌عنوان حد مجاز مصرف اين گياه دارويي شناخته مي‌شود و افرادي كه تمايل به مصرف بيشتر اين گياه خوش آب و رنگ دارند بايد حتما تحت نظارت پزشك يا درمانگر خود آن را مصرف كنند. با اين وجود برخي از افراد هستند كه حتي مصرف مقدار مجاز زعفران براي آن‌ها مضر است.اين افراد عبارتند از:
  •  افرادي كه با مشكل تعريق كف دست روبه‌رو هستند بايد از مصرف زعفران پرهيز كنند يا مقدار آن را به حداقل برسانند چون مصرف زعفران تعريق كف دست اين افراد را بيشتر مي‌كند.
  •  مصرف زعفران به افرادي كه چاق بوده يا دچار اضافه وزن هستند به هيچ‌وجه توصيه نمي‌شود. اين ادويه اشتهاآور بوده و مصرف مداوم آن منجر به افزايش وزن مي‌شود.
  •  افرادي كه مصرف زعفران در آن‌ها بيشتر از حد مجاز شود معمولا با علائمي مثل تهوع، استفراغ، درد شكم و خونريزي در مدفوع روبه‌رو مي‌شوند. اين افراد علاوه بر اين افزايش ضربان قلب را نيز تجربه مي‌كنند كه در اين حالت بهتر است فورا با پزشك خود تماس بگيرند.
با طلاي سرخ چاق شويد
 

زعفران يكي از گران‌قيمت‌ترين ادويه‌ها در ايران است كه به‌عنوان يك چاشني خوش‌رنگ و خوش عطر براي تزئين غذاها و زيباتر كردن آن‌ها مورد استفاده قرار مي‌گيرد. اين ادويه به‌دليل ظاهر مناسبي كه به غذا مي‌بخشد و به‌دليل خواص اشتها آوري كه در خود دارد براي افرادي كه تمايل به اضافه وزن و افزايش اشتها دارند بسيار مناسب است. مصرف اندازه مجاز زعفران كه به طلاي سرخ در جهان معروف است موجب افزايش اشتها در افراد لاغر و كم اشتها شده و به مرور به رسيدن آن‌ها به وزن ايده‌آل كمك مي‌كند.

م: برترین ها

نویسنده: s*****n ׀ تاریخ: پنج شنبه 25 اسفند 1390برچسب:, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

مواد غذایی تند فواید بسیاری برای بدن دارند و کاهش وزن، تنها نمونه‌ای از این خواص است.

در این بخش به بررسی برخی از خواص مواد غذایی تند برای بدن می‌پردازیم که شاید تا به حال از آن‌ها اطلاعی نداشته‌اید.

 


 


۱- برای کاهش وزن مفیدند.

فلفل‌های چیلی حاوی یک ترکیب شیمیایی به نام "کپسایسین” هستند که عملکرد متابولیسم را سرعت بخشیده، از این رو به بدن کمک می‌کنند تا کالری‌ها را سریع‌تر بسوزانند.

این ترکیب شیمیایی با افزایش حرارت بدن نقش مهمی را در افزایش ضربان قلب ایفا می‌کند.

علاوه برآن، تحقیقات نشان داده افرادی که غذاهای تند می‌خورند معمولا مقدار کمتری غذا می‌خورند از این رو مقدار وزنشان را بیش‌تر تحت کنترل دارند.

۲- برای قلب مفیدند.

فلفل‌های چیلی به خاطر این که می‌توانند از لخته شدن خون در رگ‌ها پیشگیری کنند برای قلب مفیدند. علاوه بر آن ترکیب کپسایسین در برابر التهاب (یکی از عوامل خطرساز برای حملات قلبی شناخته شده) موثر است.

۳- سرعت گردش خون را افزایش می‌دهند.

غذاهای تند سرعت گردش خون را افزایش داده و فشارخون را کاهش می‌دهند. فلفل‌های چیلی از آن جا که حاوی ویتامین A و C هستند باعث تقویت دیواره رگ‌های خونی نیز می‌شوند.

۴- ضدسرطان هستند.

تحقیقات نشان داده مصرف منظم غذاهای تند، احتمال خطر ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهند.

ترکیب کپسایسین رشد سلول‌های سرطانی را کند کرده و در بسیاری موارد، بدون آسیب رساندن به سلول‌های سالم اطراف، باعث از بین رفتن سلول‌های سرطانی می‌شود.

۵- عملکرد گوارش را تقویت می‌کنند.

فلفل‌های چیلی با افزایش جریان خون در معده و نیز افزایش لایه موکوس باعث تقویت سیستم گوارشی می‌شوند.

همچنین کپسایسین در نابودی باکتری اچ پیلوری (نوعی باکتری که باعث زخم معده می‌شود) موثر است.

۶- از ابتلا به آنفلوآنزا پیشگیری می‌کنند.

کپسایسین با افزایش تعریق بدن، نشانه‌های آزاردهنده آنفلوآنزا را از بین می‌برد.

غذاهای تند، گرفتگی بینی را رفع کرده و سینوزیت و دیگر علائم آنفلوآنزا را کاهش می‌دهند.

۷- به خواب بهتر کمک می‌کنند.

محققان استرالیایی طی تحقیقات خود به این نتیجه رسیدند، افرادی که به طور منظم غذاهای تند مصرف می‌کنند، راحت‌تر به خواب رفته و زودتر و سرحال‌تر، از خواب بیدار می‌شوند.

۸- استرس و افسردگی را از بین می‌برند.

فلفل‌های قرمز، سطح هورمون اندورفین و سرتونین را افزایش داده و باعث حذف درد می‌شوند و به این ترتیب فرد احساس راحتی می‌کند. این هورمون‌ها ضد استرس و افسردگی هستند.

۹- باعث راحتی تنفس می‌شوند.

غذاهای تند، مانند یک اکسپکتورانت عمل کرده و مصرف آن برای افرادی که مبتلا به آسم، برونشیت‌های مزمن، سینوزیت و دیگر بیماری‌های تنفسی هستند توصیه می‌شود.

نویسنده: s*****n ׀ تاریخ: پنج شنبه 25 اسفند 1390برچسب:, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

سرزمین ایران در مقوله تنوع زبانی و قومی درجهان با 24درصدی همانندی در رتبه شانزدهم قرار دارد.

در ایران اگرچه فارسی زبانان با بیش از 60درصد جمعیت اکثریت دارند ولی وجود شش قومیت عمده در درون این واحد ملی و تاثیرات گسترده آنها بوسیله تحولات تاریخی واقعیت مشهودی است. 

 






























 
نویسنده: s*****n ׀ تاریخ: چهار شنبه 24 اسفند 1390برچسب:, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

 لاینل واترمن، داستان آهنگری را می گوید که پس از گذراندن جوانی پر شر و شور تصمیم گرفت روحش را وقف خدا کند. سال ها با علاقه کار کرد، به دیگران نیکی کرد، اما با تمام پرهیزگاری، چیزی درست به نظر نمی آمد. حتی مشکلاتش مدام بیشتر می شد.
یک روز عصر، دوستی که به دیدنش آمده بود، از وضعیت دشوارش مطلع شد. گفت: "واقعاً عجیب است، درست بعد از اینکه تصمیم گرفتی مرد خداترسی شوی، زندگیت بد تر شده. نمی خواهم ایمانت را ضعیف کنم، اما با وجود تمام تلاش هایت در مسیر روحانی، هیچ چیز بهتر نشده".
آهنگر بلافاصله پاسخ نداد. او هم بارها همین فکر را کرده بود و نفهمیده بود چه بر سر زندگی اش آمده. اما نمی خواست دوستش را بی پاسخ بگذارد، شروع کرد به حرف زدن، و سرانجام پاسخی را که می خواست یافت.

 این پاسخ آهنگر بود: "در این کارگاه، فولاد خام برایم می آورند و باید از آن شمشیری بسازم. می دانی چطور این کار را می کنم؟ اول تکه فولاد را به اندازه جهنم حرارت می دهم تا سرخ شود. بعد با بی رحمی، سنگین ترین پتک را بر می دارم و پشت سر هم به آن ضربه می زنم، تا اینکه فولاد، شکلی را بگیرد که می خواهم. بعد آن را در تشت آب سرد فرو می کنم، و تمام این کارگاه را بخار آب می گیرد. فولاد به خاطر این تغییر ناگهانی دما، ناله می کند و رنج می برد. باید این کار را آنقدر تکرار کنم تا به شمشیر مورد نظرم دست یابم. یک بار کافی نیست."


آهنگر مدتی سکوت کرد، سیگاری روشن کرد و ادامه داد: "گاهی فولادی که به دستم می رسد، نمی تواند تاب این عمل را بیاورد. حرارت، ضربات پتک و آب سرد، تمامش را ترک می اندازد. می دانم از این فولاد هرگز تیغه شمشیر مناسبی در نخواهد آمد."

باز مکث کرد و بعد ادامه داد: "می دانم که خدا دارد مرا در آتش رنج فرو می برد. ضربات پتکی را که زندگی بر من وارد کرده پذیرفته ام و گاهی به شدت احساس سرما می کنم انگار فولادی باشم که از آبدیده شدن رنج می برد. اما تنها چیزی که می خواهم این است:

خدای من!
از کارت دست نکش تا شکلی را که تو می خواهی، به خود بگیرم.
با هر روشی که می پسندی، ادامه بده.
هر مدت که لازم است، ادامه بده،
اما هرگز مرا به کوه فولادهای بی فایده پرتاب نکن."
نویسنده: s*****n ׀ تاریخ: چهار شنبه 24 اسفند 1390برچسب:, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

تماشا: مجله فوربس فهرست 100 نفر از پولدارترین ستاره های جهان در عرصه های مختلف سینما، موسیقی، کتاب، ورزش و... را منتشر کرده که اسامی ستاره های سینمای هالیوود در این میان بیش از بقیه عرصه ها به چشم می خورد. در این فهرست «اپرا وینفری»، مجری مشهور تلویزیون آریکا و یکی از چهره های مطرح در هالیوود با 290 میلیون دلار درآمد طی سال گذشته میلادی پولدارترین آنها و «ناتالی پورتمن» با تنها 8 میلیون دلار درآمد در جایگاه نود و نهم این فهرست قرار دارد.

 




 


«استیون اسپیلبرگ» با 107 میلیون دلار درآمد، «لئوناردو دی کاپریو» با 77 میلیون دلار درآمد، «جیمز کامرون» با 70 میلیون دلار، «کریستوفر نولان» با 53 میلیون دلار درآمد، در این فهرست پرکارترین و پولدارترین های هالیوود در سال 2011 میلادی را تشکیل می دهند و به ترتیب در رده ششم، دوازدهم، پانزدهم، بیست و چهارم و بیست و هفتم این فهرست قرار دارند.

اسامی دیگر هالیوودی های فهرست پولدارترین های جهان به شرح زیر است:

«چارلی شین» و «آدام سندلر» با 40 میلیون دلار درآمد به طور مشترک در جایگاه سی و نهم، «ویل اسمیت» با 36 میلیون درآمد در جایگاه چهل و ششم، «تام هنکس» با 35 میلیون دلار درآمد در جایگاه چهل و هفتم، «بن استیلر» با 34 میلیون دلار در جایگاه پنجاه و پنجم، رابرت دونی جونیور» با 31 میلیون دلار درآمد در جایگاه پنجاه و هشتم، «آنجلینا جولی» و «سارا جسیکا پارکر» با 30 میلیون درآمد در جایگاه شصت و یکم، «جنیفر آنیستون»، «ریس ویتراسپون» و «مارک والبرگ» با 28 میلیون دلار درآمد به طور مشترک در جایگاه شصت و چهارم، «جنیفر لوپز» با 25 میلیون دلار درآمد در جایگاه هفتاد و یکم، «برد پیت»، «جولیا رابرتز»، «رابرت پاتینسون» و «کریستین استوارت» با 20 میلیون دلار درآمد به طور مشترک در جایگاه هفتاد و چهارم، «کاترین هیگل» با 19 میلیون دلار درآمد در جایگاه هشتاد و دوم، «کامرون دیاز» با 18 میلیون دلار درآمد در جایگاه هشتاد و سوم، «ساندرا پولاک» و «استیو کارل» با 15 میلیون دلار درآمد به طور مشترک در جایگاه هشتاد و پنجم، «تینا فی» با 13 میلیون دلار درآمد در جایگاه نودم و «ناتالی پورتمن» با 8 میلیون دلار درآمد در جایگاه نود و نهم قرار گرفته اند.
 

نویسنده: s*****n ׀ تاریخ: چهار شنبه 24 اسفند 1390برچسب:, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

کانال Corinth در یونان، یک مسیر منحصر بفرد عبور کشتی است که بین دو دریاچه Aegean و Ionian قرار گرفته است.
ایده ساخت کانال به دوران قدیم برمی گردد . اسکندر ، جولیوس سزار و کالیگولا (امپراطور روم) هر کدام بدنبال کندن این کانال بودند.حتی نرو این کار را در سال 67 میلادی آغاز کرد.
اماعملیات اصلی حفر کانال، در اواخر قرن 19 توسط مهندسان فرانسوی تحت قرارداد دولت وقت یونان انجام شد.
این کانال به طول 6.3 کیلومتر و عرض 21 تا 25 متر، از جاذبه های توریستی یونان است.
عمق آب در داخل کانال، حدود 8 متر  و ارتفاع سطح آب تا بالاترین نقطه دیواره های کناری، 90 متر است.

 

SaliJooN.Info - گروه اینترنتی سالیجون

SaliJooN.Info - گروه اینترنتی سالیجون

SaliJooN.Info - گروه اینترنتی سالیجون

SaliJooN.Info - گروه اینترنتی سالیجون

SaliJooN.Info - گروه اینترنتی سالیجون

SaliJooN.Info - گروه اینترنتی سالیجون

SaliJooN.Info - گروه اینترنتی سالیجون

SaliJooN.Info - گروه اینترنتی سالیجون

SaliJooN.Info - گروه اینترنتی سالیجون

SaliJooN.Info - گروه اینترنتی سالیجون

SaliJooN.Info - گروه اینترنتی سالیجون

SaliJooN.Info - گروه اینترنتی سالیجون

SaliJooN.Info - گروه اینترنتی سالیجون

SaliJooN.Info - گروه اینترنتی سالیجون

SaliJooN.Info - گروه اینترنتی سالیجون

SaliJooN.Info - گروه اینترنتی سالیجون
نویسنده: s*****n ׀ تاریخ: چهار شنبه 24 اسفند 1390برچسب:, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

 

ادرار گربه زير نور سياه ميدرخشد.

 تعداد چينيهايي که انگليسي بلدند از تعداد امريکايي هايي که انگليسي بلدند بيشتر است.

دوئل کردن در پاراگوئه آزاد است به شرط اينکه طرفين خون خود را به گردن بگيرند .

 فيلها تنها حيواناتي هستند که نميتوانند بپرند .

 هر بار که يک تمبر را ميليسيد 1/15 کالري انرژي مصرف ميکنيد .

 فوريه سال 1865 تنها زماني بود که ماه کامل نشد .

 کوتاهترين جمله کامل در انگليسي am است .

 اگر عروسک باربي رازنده تصور کنيد سايزش 33-23-39 . قدش 2متر و 15 سانتيمتر خواهد بود با گردني 2 برابر بلندتر از يک انسان نرمال.

 تمام خرسهاي قطبي چب دست هستند .

 اگر يک ماهي قرمز را در يک اتاق تاريک قرار دهيد کم کم رنگش سفيد ميشود.

 اگر به طور مداوم 8سال و 7 ماه و 6 روز فرياد بزنيد انرژي صوتي لازم براي گرم کردن يک فنجان قهوه را توليد کرده ايد .

 در مصر باستان افراد روحاني تمام موهاي بدن خود را ميکنند حتي مژه و ابرو .

 کوتاهترين جنگ در تاريخ در سال 1896 زانزيبارو انگلستان رخ داد که 38 دقيقه طول کشيد .

 در 4000 سال گذشته هيچ حيواني رام نشده بود .

 هيچ وقت نميتواني با چشمان باز عطسه کني .

 تعداد انسانهايي که به وسيله خر کشته ميشوند از تعداد انسانهايي که در سانحه هواپيمايي ميميرند بيشتر است .

 چشمهاي ما از بدو تولد همين اندازه بوده اند اما رشد دماغ و گوش ما هيچ وقت متوقف نميشود .

 هر تکه کاغذ را نميتوان بيش از 9 بار تا کرد .

 در هرم خئوپوس در مصر که 2600 سال قبل از ميلاد ساخته شده است به اندازه اي سنگ به کار رفته که ميتوان با آن ديوار آجري به ارتفاع 50 سانتيمتر دور دنيا ساخت .

 اگر تمام رگهاي خوني را در يک خط بگذارند تقريبا 97000 کيلومتر ميشود (در يک انسان ) .

 وقتي مگس روي يک ميله فولادي مينشيند ميله فولادي به اندازه دو ميليونيم ميليمتر خم ميشود .

 امريکا تا 50 ميليون سال ديگر دو نيم خواهد شد .

 عدد2520 را ميتوان به اعداد 1 تا 10 تقسيم نمود بدون آنکه خارج قسمت کسري داشته باشد .

 رودخانه گنگ براي هندوها مقدس است و هر سال مردم زيادي براي پاک شدن وتطهير خود را در آن ميشويند در حاليکه فاضلاب صد شهر و روستا و ميليونها تن مواد سمي و زايد کارخانه ها وارد اين رودخانه ميشود .

 انسان در روز به طور متوسط 15 هزار بار پلک ميزند.

 آقايون در روز 40 تار مو و خانمها 70 تار مو از دست ميدهند البته بيشتر آنها دوباره جايگزين ميشود .

 30 برابر جمعيتي که امروز بر سطح کره زمين زندگي ميکنند در زير خاک مدفون شده اند .

 تنها قسمت بدن که در آن خون جريان ندارد قرنيه چشم است .

 با يک مداد ميتوان خطي به طول 58 کيلومتر کشيد .

 شبيه بودن دو اثر انگشت به يکديگر يک به 64 ميليارد است .

 عقربها تنها موجوداتي هستند که اشعه راديواکتيويته تاثيري به آنها ندارد و جالبتر اينکه عقربها دو دشمن دارند يکي نوعي سار و ديگري مگس .

 شيشه به ظاهر جامد به نظر ميرسد ولي در واقع مايعي است که بسيار کند حرکت ميکند .

 مار اناکوندا تنها نمونه افعي است که بچه ميزايد .

 با از دست دادن فقط يک در صد از آب بدن احساس تشنگي ميکنيد .

 ناخنهاي دست چهار برابر سريعتر از ناخنهاي پا رشد ميکند .

 دهان انسان روزانه يک ليتر بزاق توليد ميکند .

 ما به طور متوسط روزانه 5 هزار کلمه صحبت ميکنيم که هشتاد در صدش با خودمان است .

 در زبان عربي براي کلمه شمشير 850 واژه مختلف وجود دارد .

 ملکه موريانه 50 بار بزرگتر از جفت مذکور است .

 افراد قبيله مبوتسي از کشور زئير کوتاه قدترين انسانهاي روي زمين هستند . قد آنها 135 تا 137 سانتيمتر است .

 چين اولين کشور جهان است که از پول کاغذي استفاده کرد .

 انگشت سبابه از ساير انگشتان دست حساس تر است .

 شن خيس از شن خشک سبکتر است .

 مغولستان بزرگترين کشور جهان است که به دريا و اقيانوس راه ندارد .

اعصابي که در بدن شما قرار دارد به اندازه زمين تا ماه است .

نویسنده: s*****n ׀ تاریخ: چهار شنبه 24 اسفند 1390برچسب:, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

ژاپن یک سال پس از سونامی

امواج آب با برخورد به شهر ایشینوماکی موجب کشته شدن صدها نفر شد. تا ماه ژانویه، بیشتر آوار جمع آوری شده بود.

بخش های بسیاری از شهر کسنوما ویران شد. کار مشکل بازسازی هنوز ادامه دارد.

در خیابان های شهر میاکو، ایواته در ماه مارس سال گذشته سیل جاری شده بود. ماه گذشته بعضی از آنها به حالت عادی بازگشتند.

بندر میاکی ویران شد و تنها تعداد اندکی از قایق های ماهیگیری سالم ماند. آوارها اکنون جمع آوری شده است.

کارمندی در میاکو این عکس را از این شهر آب گرفته در سال ۲۰۱۱ گرفت. ماه گذشته، ماشین ها و اتوبوس ها به خیابان های شهر بازگشتند. 

امواج سهمگین از بندر میاکو گذشته و قایق، خانه م خودروهای مردم را با خود می برند. 

هزارات نفر در شهر اوفوناتو کشته شدند و اکثر بناها هم تخریب شدند. بازسازی در اوفوناتو ادامه دارد.

خانه های ویران شده، وسایل زندگی و خودروهای تخریب شده در خیابانهای اوفوناتو دیده می شد اما تا ماه ژانویه سال جاری همه خیابانهای شهر پاکسازی شدند.

یک قایق که در ماه مارس سال گذشته بر بام یک ساختمان دو طبقه گیر کرده بود اکنون برداشته شده است. 

یک هواپیمای خراب شده از جمله خسارتهای سونامی در فرودگاه سندای بود. این فرودگاه تنها چند روز بعد برای پروازهای حامل کمکهای اضطراری بازگشایی شد. 

نویسنده: s*****n ׀ تاریخ: چهار شنبه 24 اسفند 1390برچسب:, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

معماری بسیار زیبای روستاهای فرانسه














































نویسنده: s*****n ׀ تاریخ: چهار شنبه 24 اسفند 1390برچسب:, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

سرآغاز جشن نوروز، روز نخست ماه فروردين است و به دليل اينكه برخلاف سايرجشن‌ها برابري نام ماه و روز را به دوش نمي‌کشد بر ساير جشن‌ها‌ي ايران باستان برتري دارد.
در مورد پيدايي اين جشن افسانه‌هاي بسيار است اما آنچه به آن جنبه‌ رازوارگي مي‌بخشد آيين‌هاي بسياري است که روزهاي قبل و بعد از آن انجام مي‌گيرد.

صورتكي سياه به نام حاجي فيروز
اگر نوروز هميشه و در همه جا با هيجان و آشفتگي و درهم ريختگي آغاز مي‌شود، حيرت انگيز نيست چرا که بي‌نظمي يکي از مظاهر آن است. ايرانيان باستان نا آرامي را ريشه‌ آرامش و پريشاني را اساس سامان مي‌دانستند و چه بسا که در پاره‌اي از مراسم نوروزي آن‌ها را به عمد به وجود مي‌آوردند چنانکه دررسم بازگشت مردگان (از 26اسفند تا 5فروردين) عقيده داشتند که  ارواح درگذشتگان باز مي‌گردند كه درآن افرادي با صورتک‌هاي سياه براي تمثيل در کوچه و بازار به آمد و رفت مي‌پرداختند و بدينگونه فاصله‌ ميان مرگ و زندگي و هست و نيست را در هم مي‌ريختند و قانون و نظم يک ساله را محو مي‌کردند. باز مانده‌ اين رسم آمدن حاجي فيروز يا آتش افروز بود که تا چند سال پيش نيز ادامه داشت.

رسم ميرنوروزي
از ديگر آشفتگي‌هاي ساختگي رسم مير نوروزي، يعني جا به جا شدن ارباب و بنده بود. در اين رسم به قصد تفريح ،کسي را از طبقه‌هاي پايين براي چند روز يا چند ساعت به سلطاني برمي‌گزيدند و سلطان موقت ( برطبق قواعدي) اگر فرمان‌هاي بيجا صادر مي‌کرد، از مقام اميري بر کنار مي‌شد.

حافظ نيز در يکي از غزلياتش به حکومت ناپايدار مير نوروزي اشاره كرده است:
سخن در پرده مي‌گويم، چو گل از غنچه بيرون‌ آي ،که بيش از چند روزي نيست حکم مير نوروزي

خانه تكاني رسم ديرينه نوروز
خانه تکاني نخست به درهم ريختگي، سپس به نظم و نظافت اشاره دارد. درگذشته تمام خانه براي نظافت زير و رو مي‌شد ودربعضي از نقاط ايران رسم بود که حتي خانه‌ها را رنگ آميزي مي‌کردند و اگر ميسر نبود دست کم همان اتاقي که هفت سين را در آن مي‌چيدند، سفيد مي‌ کردند، اثاثيه‌ کهنه را به دور مي‌ريختند و به جايش لوازم نو مي‌خريدند و در آن ميان شکستن کوزه را که جايگاه آلودگي‌ها و اندوه ‌هاي يک ساله بود واجب مي‌دانستند، ظرف‌هاي مسين را به رويگران مي‌سپردند ،نقره‌ها را جلا مي‌دادند، گوشه و کنار خانه را از گرد و غبار پاک مي‌کردند ،فرش و گليم‌ها را از تيرگي‌هاي يک ساله مي‌زدودند و بر آن باور بودند که ارواح مردگان وفروهر‌ها (ريشه‌ کلمه‌ فروردين) در اين روز‌ها به خانه و کاشانه‌ خود باز مي‌گردند و اگر خانه را تميز و بستگان را شاد ببينند خوشحال مي‌شوند و براي باز ماندگان خود دعا مي‌فرستند وگرنه غمگين و افسرده باز مي‌گردند ازاين رو چند روز به نوروزمانده در خانه مُشک و عنبر مي‌سوزاندند و شمع و چراغ مي‌افروختند.
در بعضي نقاط ايران رسم بود که زن‌ها شب آخرين جمعه‌ سال بهترين غذا را مي‌پختند و بر گور درگذشتگان مي‌پاشيدند و روز پيش از نوروز را که همان عرفه يا علفه و يا به قولي بي بي حورباشد به خانه‌اي که در طول سال ،درگذشته‌اي داشت به پُرسه مي‌رفتند و دعا مي‌فرستادند و مي‌گفتند که براي مرده عيد گرفته اند.

سبزه سبز كردن نماد بركت و باروري
در گير و دار خانه تکاني و از 20روز به روز عيد مانده سبزه سبز مي‌کردند. ايرانيان باستان دانه‌ها را که عبارت بودند از گندم، جو، برنج، لوبيا، عدس، ارزن، نخود، کنجد، باقلا، کاجيله، ذرت و ماش به شماره‌ هفت( نماد هفت امشاسپند) يا دوازده (شماره‌ مقدس برج‌ها) در ستون‌هايي از خشت خام بر مي‌آوردند و باليدن هر يک را به فال نيک مي‌گرفتند و بر آن بودند که آن دانه در سال نو موجب برکت و باروري خواهد بود. خانواده‌ها به طور معمول سه قاب از گندم و جو و ارزن به نماد هومت (انديشه‌ي نيک)، هوخت (گفتار نيک) و هوورشت (کردار نيک) سبز مي‌کردند و فروهر نياکان را موجب بالندگي و رشد آنها مي‌دانستند.

چهارشنبه سوري مقدمه اي براي جشن نوروز
چهار شنبه سوري که از دو کلمه‌ي چهارشنبه (آخرين چهارشنبه‌ سال) و سوري که همان سوريک فارسي و به معناي سرخ باشد تشکيل شده و در کل به معناي چهارشنبه‌ سرخ و مقدمه‌ جدي جشن نوروز است.
در ايران باستان بعضي از وسايل جشن نوروز از قبيل آينه ، کوزه و اسفند را به يقين شب چهارشنبه سوري و از چهارشنبه بازارتهيه مي‌کردند. بازار در اين شب چراغاني و زيور بسته و سرشار از هيجان و شادماني بود و البته خريد هرکدام هم آيين خاصي را تدارک مي‌ديد.
هنگام غروب بوته‌ها را به تعداد هفت (نماد هفت امشاسپندي يا سه نماد سه منش نيک روي هم مي‌گذاشتند و خورشيد که به تمامي پنهان مي‌شد، آن را بر مي‌افروختند تا آتش سر به فلک کشيده جانشين خورشيد شود. در بعضي نقاط ايران براي شگون وسايل دور ريختني خانه از قبيل پتو، لحاف و لباس‌هاي کهنه را مي‌سوزاندند.
آتش مي‌توانست در بيابان‌ها و رهگذرها و يا بر صحن و بام خانه‌ها افروخته شود. وقتي آتش شعله مي‌کشيد از رويش مي‌پريدند و ترانه‌هايي که در همه‌ آنها خواهش برکت ، سلامت ، بارآوري و پاکيزگي بود، مي‌خواندند.
آتش چهار شنبه سوري را خاموش نمي‌کردند تا خودش خاکستر شود. سپس خاکسترش را که مقدس بود کسي جمع مي‌ کرد و بي آنکه پشت سرش را نگاه کند، سرنخستين چهار راه مي‌ريخت ودربازگشت در پاسخ اهل خانه که مي‌پرسيدند:
- كيست؟
-مي‌گفت: منم.
- از کجا مي‌آيي؟
- از عروسي.
- چه آورده‌اي؟
- تندرستي.

رسم شال اندازي در چهارشنبه سوري
شال اندازي هم يکي از آداب چهارشنبه سوري بود. پس از مراسم آتش افروزي جوانان به بام همسايگان و خويشان مي‌رفتند و از روي روزنه‌ بالاي اتاق (روزنه‌ بخاري) شال درازي را به درون مي‌انداختند. صاحب خانه مي‌بايست هديه‌اي در شال بگذارد.
شهريار در بند 27منظومه‌ حيدر بابا به آيين شال اندازي و در بند 28به ارتباط شال اندازي با برکت خواهي و احترام به درگذشتگان به نحوي شاعرانه اشاره دارد:  
عيد بود و مرغ شب آواز مي‌خواند
دختر نامزد شده براي داماد،
جوراب نقشين مي‌بافت
و هر کس شال خود را از دريچه‌اي آويزان مي‌کرد
وه که چه رسم زيبايي است ،رسم شال اندازي  
هديه عيدي بستن به شال داماد
من هم گريه و زاري کردم و شالي خواستم
شالي گرفتم و فوراً بر کمر بستم
شتابان به طرف خانه‌غلام (پسر خاله‌ام) رفتم
و شال را آويزان کردم
فاطمه خاله‌ام جورابي به شال من بست
خانم ننه‌ام را به ياد آورد و گريه کرد
شهريار در توضيح اين رسم مي‌گويد: در آن سال مادر بزرگ من (خانم ننه) مرده بود. ما هم نمي‌بايست در مراسم عيد شرکت مي‌کرديم ولي من بچه بودم، با سماجت شالي گرفتم و به پشت بام دويدم.

رسم فالگوش در چهارشنبه سوري
از ديگر مراسم چهارشنبه سوري فالگوش بود و آن بيشتر مخصوص کساني بود که آرزويي داشتند مانند دختران دم بخت يا زنان در آرزوي فرزند، آنها سر چهار راهي که نماد گذار از مشکل بود مي‌ايستادند و کليدي را که نماد گشايش بود، زير پا مي‌گذاشتند و نيت مي‌کردند و به گوش مي‌ايستادند و گفت و گوي اولين رهگذران را پاسخ نيت خود مي‌دانستند. آنها در واقع از فروهرها مي‌خواستند که بستگي کارشان را با کليدي که زير پا داشتند، بگشايند.

رسم قاشق زني در چهارشنبه سوري
قاشق زني هم که از ديگر مراسم چهارشنبه سوري بود،تمثيلي بود از پذيرايي از فروهر‌ها، زيرا قاشق و ظرف مسين نشانه‌ خوراک و خوردن بود. ايرانيان باستان براي فروهرها بر بام خانه غذاهاي گوناگون مي‌گذاشتند تا از اين ميهمانان تازه رسيده‌ آسماني پذيرايي کنند و چون فروهر‌ها پنهان و غير محسوس اند، کساني هم که براي قاشق زني مي‌رفتند سعي مي‌کردند روي بپوشانند و ناشناس بمانند و چون غذا و آجيل را مخصوص فروهر مي‌دانستند، دريافتشان را خوش يُمن مي‌پنداشتند.
نویسنده: s*****n ׀ تاریخ: چهار شنبه 24 اسفند 1390برچسب:, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

صفحه قبل 1 ... 124 125 126 127 128 ... 149 صفحه بعد

CopyRight| 2009 , ssb.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com