$$$$ بوي ياس$$$$


توصیه ها و هشدارهای یک متخصص تغذیه و رژیم درمانی
 
 
 
سردشدن هوا روی نوع آشپزی و غذاهایی که می خوریم هم تاثیر دارد اما سوال اینجاست که آیا از نظر تغذیه ای هم لازم است تغییری در رژیم غذایی مان بدهیم.
 
 
 
برترین ها به نقل از سلامت : آش رشته، سوپ شلغم، لبوی پخته، شیرکاکائوی داغ، انواع مربا، مویز، خرما، گردو و انجیر خشک، خوراکی هایی هستند که مصرف شان در فصل های سرد سال بیشتر می شود. سردشدن هوا روی نوع آشپزی و غذاهایی که می خوریم هم تاثیر دارد اما سوال اینجاست که آیا از نظر تغذیه ای هم لازم است تغییری در رژیم غذایی مان بدهیم. برای پاسخ این پرسش با دکتر محمدرضا وفا، متخصص تغذیه و رژیم درمانی و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره اصول تغذیه در فصل سرد، گفت و گو کرده ایم.


 

**آقای دکتر! آیا با سردشدن هوا لازم است رژیم غذایی مان را تغییر دهیم؟

رژیم غذایی در فصل های مختلف سال تغییر چندانی نمی کند. به طور کلی افراد باید برای دریافت تمام مواد مغذی، در تمامی فصول همه گروه های غذایی را به طور متناسب و کافی دریافت کنند اما در تابستان به دلیل گرمای هوا و تعریق زیاد، مصرف مایعات و خوراکی هایی که بتواند بدن را خنک تر کند، توصیه می شود و در فصل زمستان مصرف خوراکی هایی که بتواند انرژی منجر به حساسیت بیشتر نسبت به سرما نشود، اهمیت دارد.

انرژی موردنیاز افرادی که در زمستان بیشتر در معرض سرما هستند نسبت به سرما نشود، اهمیت دارد. انرژی موردنیاز افرادی که در زمستان بیشتر در معرض سرما هستند نسبت به افرادی که در محیط معمولی اند، بیشتر است. مواجهه با دمای پایین، سوخت و ساز انرژی را بیشتر می کند، بنابراین برای تامین انرژی باید غذاهای چرب و شیرین که کالری بیشتری دارند، مصرف شود.

**این موضوع درمورد افرادی که در زمستان کوهنوردی می کنند هم صادق است؟

ورزشکاران حرفه ای در مقایسه با افراد همسن و هم جنس خود کالری بیشتری نیاز دارند. کوهنوردان هم چون در زمستان در معرض سرما هستند، متابولیسم بدن شان بیشتر می شود (البته متابولیسم بدن هم در سرما و هم در گرما افزایش پیدا می کند.) و برای تامین انرژی به کالری بیشتری نیاز دارند و برای اینکه حجم غذایشان کم باشد، باید خوراکی هایی که کالری بیشتری دارند و خوراکی هایی که مقدار چربی در آنها زیاد است مانند مغزدانه ها، گوشت، شیر، لبنیات و تخم مرغ مصرف کنند.

**سرما اشتها را بیشتر می کند؟

وقتی فرد به مدت طولانی در محیط خیلی سرد یا خیلی گرم قرار بگیرد، متابولیسم بدن افزایش می یابد و انرژی بیشتری می سوزد. بنابراین حس گرسنگی و نیاز به مصرف غا هم بیشتر خواهد شد. درنتیجه فرد برای تامین انرژی موردنیاز بدن بیشتر غذا می خورد و این واکنش فیزیولوژیک و طبیعی بدن است و مصرف بیشتر شیرینی و چربی در زمستان هم یک حالت عادتی و سازشی با محیط محسوب می شود.

**پس به همین علت افراد در هوای سرد به خوردن شکلات، شیرینی، آجیل و مربا گرایش بیشتری پیدا می کنند؟

همان طور که اشاره  کردم، زمستان برای کسانی که بیشتر در معرض سرما هستند نیاز به انرژی را افزایش می دهد اما در شرایط فعلی که برای اغلب افراد در خانه و محل کار دمای مناسب تامین می شود، نیاز به کالری افزایش پیدا نمی کند و افراد به مصرف خوراکی های پرکالری نیاز ندارند و مصرف این خوراکی ها، فقط باعث چاقی و اضافه وزن می شود. در چنین مواردی، گرایش به مصرف غذاهای شیرین جنبه روانی و عادتی دارد و مربوط به نیاز فیزیولوژیک بدن نیست.

**در فصل سرما، مصرف غذاهای گرم مانند سوپ و آش بیشتر می شود. شما مصرف این غذاها را توصیه می کنید؟

به طور کلی در فصل سرد، خوردن غذاهای گرم و در فصل گرم، خوردن غذاهای سرد دلچسب تر است. به علاوه خوردن این غذاها برای افرادی که مواجهه بیشتری با سرما دارند هم لذیذ و مطبوع است و هم مواد مغذی موردنیاز و دمای مناسب را برای بدن تامین می کند و مصرف شان در این شرایط مناسب تر است.

**در زمستان نوشیدنی های گرمی مانند چای، قهوه، شیرکاکائو و شیر داغ هم بیشتر مصرف می شود. شما کدامیک را توصیه می کنید؟

درست است که در فصل سرما، نوشیدن چای و قهوه دلچسب است اما باید در حد اعتدال مصرف شوند. این نوشیدنی ها مذر هستند و مصرف زیادشان باعث دفع آب و املاح بدن و اختلالات الکترولیتی می شود ضمن اینکه این نوشیدنی ها به خاطر ترکیب های پلی فنلی مانند تئوفیلین، تئوبرومین و کافئین اسید معده را تحریک و باعث ترشح آن می شوند و مصرف بیش از اندازه شان مشکلات گوارشی ایجاد می کند.

 حتی ممکن است منجر به زخم معده و دوازدهه و یبوست شود. بنابراین بهتر است چای و قهوه بیش از 3 تا 4 فنجان کوچک در روز مصرف نشود. مصرف شیر و شیرکاکائوی کم چرب و کم شیرین نیز در برنامه غذایی روزانه توصیه می شود اما شیر ساده کم چرب بهتر است، چون کاکائو جذب کلسیم موجود در شیر را پایین می آورد.

**باتوجه به اینکه در زمستان هوا زودتر تاریک می شود آیا لازم است ساعت غذاخوردن تغییر کند؟

نکته مهم این است که وعده شام حداقل 2 یا 3 ساعت قبل از خواب تنظیم شود و اگر افراد به دلیل تاریک شدن هوا و کوتاه شدن روز می خواهند زودتر بخوابند، بهتر است زودتر هم شام بخورند زیرا کوتاه بودن فاصله بین خوردن شام و زمان خواب ریفلاکس و مشکلات گوارشی را به دنبال خواهد داشت.

**کوتاه شدن روز ممکن است باعث شود که تعداد میان وعده ها کمتر شود. برای پیشگیری از این شکل چه کار باید بکنیم؟

اگر برنامه غذایی خوب تنظیم شود، این مشکل پیش نمی آید. مثلا دانش آموزی که ساعت 8 باید مدرسه باشد، اگر ساعت 6 و نیم بیدار شود، ساعت 7 صبحانه بخورد، ساعت 10 یک میان وعده و ساعت یک و نیم ناهار بخورد، ساعت 4 میان وعده بعدی و ساعت 7 و نیم تا 8 هم شام بخورد بهترین حالت است. قبل از خواب هم بهتر است مقداری شیر گرم یا ماست ساده که باعث آرامش و خواب راحت می شود، میل کند. به این ترتیب کوتاه شدن روز، روی میان وعده ها تاثیری نخواهد داشت.
 
نویسنده: s*****n ׀ تاریخ: شنبه 1 بهمن 1390برچسب:, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

 
 
 
از صبح كه از خواب بلند می‌شوید هزار و یك كار انجام می‌دهید. كمی نرمش می‌كنید. غذا درست می‌كنید؛ تا محل كارتان پیاده‌روی می‌كنید و تا باز كردن در خانه، پله نوردی می‌كنید. با وجود این بعد از چند روز، احساس می‌كنید بند بند وجودتان خسته‌است و نیاز به یك مشت و مال حسابی دارید. حالا كمی خودتان را به جای نوزادتان بگذارید.
 
 
 
برترین مجله اینترنتی ایران

 

از صبح كه از خواب بلند می‌شوید هزار و یك كار انجام می‌دهید. كمی نرمش می‌كنید. غذا درست می‌كنید؛ تا محل كارتان پیاده‌روی می‌كنید و تا باز كردن در خانه، پله نوردی می‌كنید. با وجود این بعد از چند روز، احساس می‌كنید بند بند وجودتان خسته‌است و نیاز به یك مشت و مال حسابی دارید. حالا كمی خودتان را به جای نوزادتان بگذارید. تمام ساعات روز روی تخت خوابیده یا نهایتا روی دست‌های شما قرار گرفته است. شاید فكر كنید تا چند ماه دیگر كه راه رفتنش شروع شود هیچ چاره‌ای وجود ندارد اما این‌طور نیست؛ شما می‌توانید بدون هیچ خطری او را ماساژ دهید و نه تنها خستگی‌اش را برطرف كنید، بلكه او را در بهتر رشد كردن هم كمك كنید و اجازه دهید كه خون بهتر در بدنش جریان پیدا كند. اگر هنوز هم از این كار هراس دارید، بهتر است با ابتدایی‌ترین راه‌های ماساژ دادن نوزادان و كودكان آشنا شوید.



آماده ماساژ دادن شوید
 

1. آرام باشید!! نفس عمیق بكشید. تلفن همراه‌تان را خاموش كنید و سعی كنید در این مدت آرام و انعطاف‌پذیر باشید.

2. به نوزادتان اجازه بدهید اگر دوست دارد به سمت دیگری حركت كند و موقعیتش را تغییر دهد. شما می‌توانید هر طرف از بدنش را كه در مقابل‌تان باشد ماساژ دهید. پس به او این آزادی را بدهید كه موقعیتش را خودش انتخاب كند. اگر كوچولوی شما در موقعیتی كه نشسته‌اید به شما اجازه این فعالیت را نمی‌دهد باز هم نگران نباشید. می‌تواند مدت كوتاهی بایستید تا بدنش را با ماساژ دادن آرام كنید.

3. قبل از شروع كردن، با صدایی آرام و همراه با لبخند با او صحبت كنید. این موضوع باعث می‌شود، او برای ماساژ گرفتن تحریك و آماده شود و احساس خوبی در این فرآیند داشته باشد. اجازه گرفتن خیلی مهم است. از او بپرسید كه آیا دوست دارد در آن لحظه ماساژ بگیرد؟ اگر  فرزند‌تان هنوز آنقدر بزرگ نشده كه به چنین سوالی پاسخ دهد، ‌ارتباطی كه بین چشم‌های‌تان برقرار می‌شود می‌تواند شما را از نظر او با خبر كند. او قصد شما را حس می‌كند و اگر با آن موافق نباشد فورا واكنش نشان می‌دهد. اگر هم او خواسته شما را رد كرد، ‌نرنجید و فكر نكنید كه حسی نسبت به شما و دست‌های‌تان ندارد. او فقط نمی‌خواهد در آن لحظه ماساژ بگیرد. همین! به این حریم او احترام بگذارید و زمانی كه دوست ندارد لمس شود، به فكر ماساژ دادن بدنش نیفتید.

4. او را گرم نگه دارید و نقاطی كه قرار نیست ماساژ بدهید را بپوشانید. شما حتی می‌توانید از روی لباس( البته بدون استفاده از روغن) او را ماساژ بدهید. و البته می‌توانید با قرار دادن مستقیم دست‌های‌تان روی پوستش او را ماساژ دهید. اگر می‌خواهید به‌طور مستقیم و از روی پوست او را ماساژ بدهید، به شما پیشنهاد می‌كنیم كه كمی از روغن مخصوص ماساژ كودكان به پوست او بزنید تا در حین این اتفاق آرامش بهتری داشته باشد. ماساژ مستقیم، ‌می‌تواند لذت و آرامش بیشتری را به او بدهید. زيرا تماس پوست‌های شما با هم و انتقال گرمای‌شان می‌تواند به او در آرام‌تر شدن كمك كند.

5. قبل از ماساژ دادن دست‌های‌تان را گرم كنید و به هم بمالید. این موضوع می‌تواند به نوزاد شما این پیام را بدهد كه اكنون وقت ماساژ است.



وقت ماساژ است
 

1. اگر نوزاد شما به پشت خوابیده و صورتش روبه‌روی شماست:

2. اول دست‌های‌تان را گرم كنید و آن‌ها را روی قسمت بالای پای نوزاد و همین‌طور مفصل‌های رانش بكشید.

3. اگر بلد هستید و خوب فوت و فنش را می‌دانید می‌توانید پاهایش را به آرامی بادكش كنید و به آرامی لمس كنید، ‌نوازش دهید و پایین بیایید. اگر بادكش كردن را به‌طور اصولی بلند نیستید، فقط به نوازش دادن پاها اكتفا كنید.

4. هیچ فشاری به زانو‌ها و قوزك پای او نیاورید. ماساژ دادن این نقاط اصلا كار آسانی نیست. پس خودتان را به چنین مرحله تخصصی‌ای، آن هم بدون دیدن آموزش‌‌های لازم وارد نكنید.

5. سپس از باسن تا پایین، پای او را به آرامی لمس كنید و نوازش دهید و هر كدام از انگشتانش را آرام‌آرام در دستان‌تان بگیرید.

6. پاهای او را ببوسید. بچه‌ها این اتفاق را خیلی دوست دارند و از آن آرامش می‌گیرند.

7. این لمس كردن و نوازش را روی پای دیگرش هم تكرار كنید.





 
معده حساس‌تر است
 

1. مراقب معده و شكم نوزادتان باشید. قرار نیست با آن‌ها هم مثل پاها برخورد كنید.

2. هرگز شكم او را بعد از غذا خوردن ماساژ ندهید. اگر به تازگی ( در 30 دقیقه اخیر) غذا یا شیر نخورده است، می‌توانید جلو بروید و خیلی آرام روی شكمش دست بكشید. در غیر این صورت، ‌منتظر بمانید تا زمان بگذرد زيرا اگر در زمانی كه شكمش از غذا پر است آن را لمس كرده یا ماساژ دهید، به او  آسیب خواهید زد.

3. دستان خود را روی شكم او بگذرید و بسیار آرام در جهت عقربه‌های ساعت حركت دهید. این حركات باعث از بین رفتن نفخ او خواهد شد و گاز‌های اضافه كه یكی از اصلی‌ترین دلایل معده درد و دل درد او هستند را از معده او خارج خواهد كرد.



عاشقانه پایان دهید
 

خب، شما ذره‌ذره بدن او را ماساژ دادید اما هنوز كارتان تمام نشده. یك اتفاق خوشایند را فقط با یك پایان آرام بخش می‌توانید به آخر برسانید، پس او را به آرامی در آغوش بگیرید و او را ببوسید.
فعلا موقعیتش را تغییر ندهید و به محض تمام شدن این مراحل او را از جایش بلند نكنید. بگذارید كمی در خلسه بعد از ماساژ بماند و حتی اگر دلش می‌خواهد، با آرامشی كه به دست آورده یك چرت كوچك بزند.





 
قدم بعدی بازوهاست
 

1. همان لمس‌كردن‌های آرامی كه روی پاها انجام دادید را این‌بار در این قسمت پیاده كنید.

2. در حالی كه نوزادتان را ماساژ مي‌دهيد با او ارتباط چشمی هم داشته باشید و وضعیت او را در طول این مدت، با نگاه كردن به واكنش‌هایش چك كنید. در این شرایط شما می‌توانید بفهمید كه چه حركاتی روی او بهترین تاثیر را دارد و از چه كارهایی لذت نبرده یا حتی آزرده می‌شود. این ارتباط چشمی و لبخندهای آرام همچنین می‌تواند احساس نزدیكی بیشتری در هر دوی شما ایجاد كند و آرامش‌تان را در طول این مدت بیشتر كند.

3. اگر نوزادتان هنوز حس خوبی از این موضوع دارد و به شما پیغام‌های رضایت‌بخشی می‌دهید، می‌توانید ادامه دهید وگرنه بگذارید در حال و هوای خودش باشد و با اصرار كردن به این اتفاق آرامشش را به هم نزنید. یادتان نرود كه در این مورد دستور دستور اوست و هرگز حق ندارید برای چنین كاری مجبورش كنید.  باور كنید كه نوزاد شما می‌تواند خیلی خوب این پیام كه هنوز دوست دارد ادامه دهید را به شما منتقل كند، پس هیچ وقت فكر نكنید كه شاید نتوانید منظورش را بفهمید و به همین دلیل باید راه خود را ادامه دهيد.



شانه‌ها را برای آخر بگذارید
 

1. پشتش را نوازش كنید. از شانه‌ها شروع كنید و دستان‌تان را پایین‌تر و روی كمر او بیاورید.

2. بیشتر از هر چیزی مراقب ستون فقرات او باشید. حتی یك نوازش ناشیانه می‌تواند به ستون فقرات نامقاوم نوزادتان آسیب بزند و یك فشار كوچك می‌تواند او را با مشكلات جدی و تمام‌نشدنی روبه‌رو كند. پس فقط آرام او را نوازش كنید و وقتی كمر تمام شد دوباره پایین‌تر بیایید و به پاهای او برسید.

3. چند بار كمرش را نوازش دهید و به آرامی ماساژ دهید. این كار را چند مرتبه تكرار كنید.

م:Bartarinha.ir

نویسنده: s*****n ׀ تاریخ: شنبه 1 بهمن 1390برچسب:, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

براي آنكه قدتان 15 سانتي متر كوتاه نشود
 
 
 
هم مردان و هم زنان ممكن است دچار پوكي استخوان شوند اما اين بيماري بين خانم‌ها شايع‌تر است، به‌ويژه پس از سن يائسگي. آزمايش‌هاي سنجش تراكم استخوان، راه‌حلي براي پيشگيري از آن است اما بسياري از كساني كه پوكي استخوان دارند، تا پيش از اين‌كه دچار شكستگي استخوان نشده‌اند، از بيماري خود آگاهي ندارند.
 
 
 
برترین مجله اینترنتی ایران

 

 بيماري خاموشي كه سبب تحليل رفتن استخوان‌ها مي‌‌شود كه مي‌تواند منجر به شكستگي‌ها، درد كمر و گردن و كوتاه شدن بيش از 15 سانتي‌متر از قد در طول زمان شود.

هم مردان و هم زنان ممكن است دچار پوكي استخوان شوند اما اين بيماري بين خانم‌ها شايع‌تر است، به‌ويژه پس از سن يائسگي. آزمايش‌هاي سنجش تراكم استخوان، راه‌حلي براي پيشگيري از آن است اما بسياري از كساني كه پوكي استخوان دارند، تا پيش از اين‌كه دچار شكستگي استخوان نشده‌اند، از بيماري خود آگاهي ندارند.



  خانم‌ها هفته‌اي 5 بار ورزش كنند
 

ورزش يكي از پراهميت‌ترين چيزهايي است كه مي‌توان براي پيشگيري از پوكي استخوان انجام داد. دكتر كنت ليلز، استاد پزشكي دانشگاه دوك در دورهام نورت كاليفرنيا مي‌گويد: « به‌طور كلي كم ورزش كردن بسيار بد است، براي مثال فضانوردان و بيماراني كه آسيب نخاعي دارند و در نتيجه نمي‌توانند ورزش كنند دچار تحليل رفتن استخوان‌ها مي‌شوند. اين دسته از افراد به‌دليل ميزان محدود حركات بدني و محدوديت در انجام تمرينات تحمل وزن، به‌خصوص تمريناتي كه برخلاف جاذبه زمين انجام مي‌شود، مانند پياده روي، دو، وزنه‌برداري، شناي روي زمين و بالا رفتن از پله‌ها، دچار مشكل شديد هستند.»دكتر ليلز به همه خانم‌ها توصيه مي‌كند 5 تا 6 بار در هفته فعاليت بدني داشته باشند و 2 تا 3 بار در هفته 30 دقيقه ورزش هوازي و تمرينات كششي انجام دهند.



  اگر مادرتان مشكل داشت...
 

دكتر سابرينا استريك لند، جراح ارتوپد در مركـز ورزشي زنــان در بيمارستان تخصصــي نيــويـورك‌ســيتي، مي‌گويد:« اگر بدانيد ريسك بالايي براي ابتلا به پوكي استخوان داريد، مي‌توانيد زودتر براي پيشگيري از آن اقدام كنيد.» اين پزشك متخصص مي‌گويد: «اگر مادرتان مبتلا به اين بيماري بود، شما نيز بايد تا قبل از 20 تا 30 سالگي هر كاري كه مي‌توانيد انجام دهيد. انسان‌ها تا 30 سالگي توانايي استخوان‌سازي‌ دارند، بنابراين در اين دوران بايد تغذيه‌اي مناسب داشته باشيم تا تراكم استخوان‌ها را تا هنگامي كه توانايي ساخت آن‌ها را داريم، افزايش دهيم.» اين هم يادتان باشد كه خانم‌هايي كه پوست سفيد‌تر دارند وهمچنين نژاد آسيايي‌ها به دليل اين‌كه به‌طور نسبي جثه لاغرتري داشته، نسبت به ديگر افراد ريسك بالاتري براي ابتلا به پوكي استخوان دارند.



  ويتامين D
 

ويتامين D به جذب، حفظ و مصرف كلسيم در بدن كمك مي‌كند. نور خورشيد موجب توليد اين ويتامين مي‌شود. منابع ويتامين D در رژيم‌غذايي شامل غذاهاي استحكام‌دار مانند شير، آب پرتقال و غلات صبحانه است.

به‌طور كلي، دريافت مقدار زياد ويتامين D به‌طور طبيعي و از طريق تغذيه بسيار بعيد است مگر اين‌كه در مصرف مكمل‌هاي دارويي زياده‌روي كنيد. زياد مصرف كردن آن مي‌تواند براي قلب و كليه‌ها مضر باشد.





 
  حداكثر 2 فنجان
 

دكتر استريك مي‌گويد كافئين مي‌تواند در جذب كلسيم در بدن تاثير بگذارد، پس مصرف هرگونه تركيبات كافئين‌دار مانند نوشابه‌هاي گازدار، قهوه يا شكلات بايد محدود شود. مصرف كم كافئين، براي نمونه 300 ميلي گرم در روز كه تقريبا معادل يك فنجان قهوه يا 2 فنجان چاي است، تا زماني كه به اندازه كافي در بدن‌تان كلسيم داشته باشيد، مشكلي ايجاد نمي‌كند.



  نمك ضد‌استخوان
 

با اين‌كه تاثيرات نمك بر پوكي استخوان كاملا مشخص نشده است اما به‌نظر مي‌رسد بين مقدار بالاي سديم غذاها و از بين رفتن و تحليل استخوان‌ها، به‌خصوص براي افرادي كه فشار خون بالا دارند، رابطه‌اي وجود دارد.  به‌طور كلي، نمك ميزان دفع كلسيم در ادرار و عرق بدن را افزايش مي‌دهد و اگر از قبل دچار كمبود كلسيم بوده‌ايد، مي‌تواند محركي براي تحليل رفتن استخوان‌ها باشد. پژوهش‌هاي انجام شده در اين زمينه ثابت كرده است افرادي كه فشار خون بالا دارند، كلسيم بيشتري را از طريق ادرار دفع مي‌كنند. دكتر ليلز مي‌گويد:«اين مسئله مي‌تواند 10درصد افرادي كه به‌طور ارثي اختلالات سوخت و ساز دارند را دچار مشكل كند كه سبب دفع كلسيم فراوان از طريق كليه‌ها مي‌شود.»





 
  سيگار نكشيد
 

دكتر استريك لند مي‌گويد:«من به همه بيمارانم توصيه مي‌كنم سيگار را ترك كنند زيرا سيگار براي استخوان‌ها مضر است. سيگار كشيدن مانع بهبود شكستگي‌هاي استخواني مي‌شود و توانايي بدن را براي ساخت دوباره استخوان كاهش مي‌دهد.

وقتي سيگار را ترك مي‌كنيد، به‌طور ناگهاني استقامت استخوان‌ها و قابليت بهبود  آسيب‌ها را افزايش مي‌دهيد.»



  داروهايي كه بعضي وقت‌ها سم هستند
 

مصرف برخي داروها مي‌تواند احتمال ابتلا به پوكي استخوان را افزايش دهد. يكي از مهم‌ترين عوامل، داروهاي كورتيكواستروئيد ضد‌التهابي يا همان كورتون‌ها هستند؛ (مثل پريدنيسون كه سبب از بين رفتن استخوان مي‌‌شود. داروهاي ضد‌افسردگي معروف هم با پوكي استخوان وابسته هستند.



  قرص كلسيم بخوريد اما به اندازه
 

به عقيده انجمن ملي سلامت كانادا، افراد بزرگسال بايد در روز هزار ميلي‌گرم كلسيم دريافت كنند. براي خانم‌هاي بالاي 50 سال و آقايان بالاي 70 سال اين ميزان به 1200 ميلي‌گرم در روز افزايش مي‌يابد. طبق گزارش انجمن ملي پزشكي غدد در سال 2010،  بيشتر افراد، به استثناي دختران در سن بلوغ و سالمندان، در رژيم غذايي خود به اندازه كافي كلسيم دريافت مي‌كنند و نياز به مكمل ندارند.

مكمل‌هاي دارويي كلسيم به‌طور مشخص بدون ضرر هستند اما بايد به اندازه معين و همراه با ويتامين D مصرف شوند. مصرف بيش از اندازه آن‌ها مي‌تواند خطر ايجاد سنگ كليه و ديگر مشكلات را افزايش دهد.

م:Bartarinha.ir

نویسنده: s*****n ׀ تاریخ: شنبه 1 بهمن 1390برچسب:, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

آنچه درباره خواص درماني اين ميوه بايد بدانيد
 
 
 
پرتقال يكي از پرطرفدارترين ميوه‌ها در جهان است كه سابقه مصرف آن در كشورهاي شرقي به‌ويژه چين به بيش از 2200 سال پيش باز مي‌گردد. از اين ميوه پرخاصيت امروز 15 نوع در جهان ديده مي‌شود.
 
 
 
برترین مجله اینترنتی ایران

 

پرتقال يكي از پرطرفدارترين ميوه‌ها در جهان است كه سابقه مصرف آن در كشورهاي شرقي به‌ويژه چين به بيش از 2200 سال پيش باز مي‌گردد. از اين ميوه پرخاصيت امروز 15 نوع در جهان ديده مي‌شود. مردم سرزمين‌هاي شرقي از قبيل چين و تبت اين ميوه را از آن جهت كه به خورشيد شباهت دارد سمبل جاودانگي مي‌دانند و بر اين باورند، با مصرف پرتقال مي‌توان سلامت و تندرستي جسم و روح را براي هميشه حفظ كرد. دكتر رضا حشمت، درمانگر طب سنتي چين در اين شماره از خواص درماني پرتقال، اين ميوه زمستاني بيشتر براي مخاطبان سيب سبز مي‌گويد.



 پاكسازي بدن با پرتقال
 

پرتقال به‌دليل خاصيت ادرارآوري كه دارد در گروه ميوه‌هايي قرار مي‌گيرد كه براي پاكسازي دروني توصيه مي‌شود. اين ميوه از آن رو كه مزه ملايم و طبيعي خنك دارد علاوه بر آن‌كه موجب رفع تشنگي مي‌شود به‌دليل خاصيت مدر بودنش موجب دفع مواد زائد و سموم به واسطه ادرار از بدن مي‌شود. به اعتقاد بسياري از درمانگران طب چيني مصرف پرتقال تازه در فصل زمستان يكي از بهترين روش‌ها براي حفظ سلامت و شادابي عمومي بدن است.



 اين نكته را جدي بگيريد
 

شما مي‌توانيد پرتقال را هم به‌صورت ميوه و هم به‌صورت آبميوه ميل كنيد و از خواص درماني آن بهره‌مند شويد. اگر در گروه افرادي هستيد كه مصرف آب ميوه پرتقال را به ميوه آن ترجيح مي‌دهيد به شما توصيه مي‌كنيم پيش از آن‌كه آب پرتقال را بگيريد آن را كمي روي سطح صاف ميز قل بدهيد. اين كار باعث مي‌شود تا ميزان آب دريافتي شما از ميوه پرتقال بيشتر شود. اين شيوه‌اي است كه بسياري از مردم سرزمين چين براي گرفتن آب پرتقال از آن استفاده مي‌كنند.



 رفع عطش و خشكي گلو با پرتقال
 

درمانگران طب سنتي چين براي مراجعان خود كه از خشكي دهان، زبان و گلو شكايت دارند نوشيدن آب پرتقال يا خوردن اين ميوه را توصيه مي‌كنند. آن‌ها معتقدند، نوشيدن آب پرتقال در افرادي كه در طول روز و با انجام فعاليت‌هاي روزمره خيلي زود دچار خشكي دهان و گلو مي‌شوند، بسيار مناسب است.



 چرا با صبحانه پرتقال نخوريد؟
 

بسياري از ما بر اين باوريم كه نوشيدن آب پرتقال به همراه صبحانه تاثير زيادي در حفظ سلامت، شادابي و تندرستي ما دارد، اما درمانگران طب سنتي چين اينگونه فكر نمي‌كنند. آن‌ها معتقدند، نوشيدن يا خوردن پرتقال به همراه وعده غذايي مناسب نيست و بهتر است اين ميوه را يك ساعت بعد از وعده غذايي ميل كرد، زيرا همزماني خوردن آب پرتقال يا پرتقال با وعده صبحانه موجب جذب نشدن مناسب مواد‌غذايي مي‌شود زيرا اسيد بالاي اين ميوه موجب هضم زودهنگام غذا و دريافت نكردن مواد و ويتامين‌هاي لازم از وعده صبحانه يا ديگر وعده‌هاي غذايي مي‌شود. هميشه آب پرتقال را يك ساعت پس از آن ميل كنيد.



چه افرادي در مصرف پرتقال پرهيز كنند؟
 

پرتقال اگر چه يكي از پرفايده‌ترين ميوه‌هاي طبيعي محسوب مي‌شود كه مصرف روزانه آن موجب افزايش مقاومت بدن به‌ويژه در روزهاي زمستاني مي‌شود اما برخي از ويژگي‌هاي منحصربه‌فرد اين ميوه موجب مي‌شود تا مصرف آن براي برخي از افراد توصيه نشود.

 افرادي كه به هر دليل دچار اسهال هستند، بهتر است آب پرتقال ميل نكنند. نوشيدن اين آبميوه موجب افزايش عملكرد روده‌ها و تشديد اسهال مي‌شود.

 به اعتقاد درمانگران طب سنتي چين كودكاني كه دچار گوش درد هستند بهتر است آب پرتقال ننوشند.

 افراد مبتلا به برونشيت و افرادي كه مبتلا به سينوزيت هستند در شرايطي كه بيماري در آن‌ها عود كرده، بهتر است آب پرتقال ننوشند و از ميوه آن مصرف نكنند.

 درمانگران طب سنتي چين،بيماران مبتلا به ديابت را نيز از مصرف پرتقال و آب آن منع مي‌كنند. آن‌ها بر اين باورند كه اين ميوه به‌دليل قند زيادي كه در خود دارد براي مبتلايان به ديابت مضر است و آن‌ها با مشاوره پزشك‌شان بايد از اين ميوه مصرف كنند.

م: Bartarinha.ir

نویسنده: s*****n ׀ تاریخ: شنبه 1 بهمن 1390برچسب:, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

چیغ بافی

 

 

چیغ بافی

 

یکی از هنرهای دستی و اصیل عشایر که سابقه شروع و ابداع آن مشخص نیست، هنر چیغ بافی است. هنری اصیل، زیبا و بی پرایه و بدوی كه در نقاط مختلف كشور با عناوین چیق، چیغ یا چیخ از آن یاد می‌شود و شهرنشین‌ها بیش‌تر از آن با عنوان «پاراوان» یاد می‌كنند و با مواد اولیه‌ای بسیار ارزان قیمت ساخته می‌شود، منتها صبر و هنر زنان و آرایه‌های اصیلی كه بر آن نقش می‌بندد، ارزش افزودهء بسیار زیادی به آن می‌بخشد.

در واقع هنر چیغ بافی هنری دسته جمعی و گروهی است و اگر زنی از عشایر مشغول بافتن چیغ باشد دیگر زنان عشیره به کمک او می آیند.

چیغ كه عبارت از بافت حصیری به پهنای تقریبی 150 سانتیمتر است و روی آن نقش های متفاوتی به وسیله نخ های رنگارنگ پشمی ایجاد میشود یكی از تولیدات مناطق عشایر نشین كشورمان میباشد كه برای حفاظت اطراف سیاه چادرها از آن استفاده می شود . گاهى نیز در چادرهاى بسیار بزرگ براى جدا سازى بخشهاى داخلى چادر از یكدیگر استفاده مى شود.

چیغ از نی که به صورت خودرو در محل زندگی عشایر می‌روید و موی بز بافته می‌شود و از ورود گرما، سرما، باد، باران و خاک به درون چادر پیشگیری می‌کند.

در واقع چیغ در اطراف چادرهای عشایری، به صورت یك حصار نصب می‌شود و بزرگ‌ترین خاصیتش این است كه جلوی تابش مستقیم آفتاب به چادر را می‌گیرد و اجازه نمی‌دهد گرمای آفتاب به داخل چادر نفوذ كند. به اضافه این‌كه در ساعاتی از روز و همچنین شب‌ها، وقتی لبه‌های چادر را بالا می‌زنند تا هوای خنك به داخل بیاید، چیغ ضمن آن‌كه مانع ‌دیده شدن درون‌ چادر از ‌بیرون‌می‌شود، هوای خنك را از لابه‌لای خود عبور می‌دهد و ضمنا‌جلوی ورود گرد ‌و ‌غبار ‌‌ناشی‌از باد و عبور حیوانات را می‌گیرد.

از آنجا که نی‌ها توخالی هستند عایق حرارتی محسوب می‌شوند. هنگام باران نیز به دلیل بالا رفتن رطوبت هوا نی‌ها منبسط می‌شوند و به هم می‌چسبند؛ به این ترتیب در برابر ورود آب به داخل مقاومت می‌کنند. همچنین، موی بز به دلیل داشتن لایه چربی مانع نفوذ آب می‌شود. هنگام گرما و خشکی هوا نی‌ها منقبض می‌شوند و هوا می‌تواند وارد و خارج شود و تهویه هوای ملایمی در چادر به وجود می‌آید. همچنین، تحقیقات نشان داده است که مار و جانوران دیگر نمی‌توانند از موی بز عبور کنند و وارد چادر شوند.

در چیغ‌بافی برای تزئین چیغ از پشم و کامواهای رنگی استفاده می‌کنند. نقش‌های به کار رفته روی چیغ هندسی و ذهنی است.

طرحها، رنگها و زیبایى هاى چیغ به نوعى نشان دهنده سلیقه زن كوچ نشین آن چادر محسوب مى شود و غالبا دختران عشایر كه در آستانه ازدواج قرار مى گیرند با بافتن چیغ اولین چادر زندگى مشتركشان اولین وسیله جهیزیه شان را آماده مى كنند چیغ تازه عروسان غالبا از رنگهاى زیبا با طرحهاى دلخواه عروس بافته مى شود. هنوز پس از سالها كه از زندگى شهرى مى گذرد چیغ درمیان كوچ نشینان جایگاه ویژه اى دارد و به عنوان یكى از هنرها و صنایع دستى اغلب زنان كوچ نشین محسوب مى شود.

چیغ مثل اغلب دیگر رشته‌های صنایع‌ دستی در طول سده‌ها و سال‌های متمادی شكل گرفته و به ‌تكامل رسیده و با صراحت نمی‌توان تاریخی دقیق برای ابداع و پیدایی آن تعیین كرد، اما چون از نظر ساختار در گروه حصیربافی قرار می‌گیرد، می‌توان تصور كرد شعبه‌ای از هنر حصیربافی است كه برحسب ضرورت‌های مناطق تولید و به ‌پشتوانه ذوق تولید‌كنندگان، تدریجا از حصیربافی فاصله گرفته و به ‌صورت هنری مستقل درآمده است.

بافت چیغ، كه هم‌اكنون بیش‌تر عشایر منطقه غرب كشور و خصوصا كرمانشاه به آن اشتغال دارند، هنری خانگی و صرفا زنانه است كه زنان خانه‌دار، به ‌طور فصلی و در ساعات فراغت از سایر امور خانه‌داری به آن می‌پردازند. چیغ در مناطق عشایرى استان كرمانشاه قدمتى به بلنداى زندگى كوچ نشینى و عشایر دارد.

در واقع چیغ در اطراف چادرهای عشایری، به صورت یك حصار نصب می‌شود و بزرگ‌ترین خاصیتش این است كه جلوی تابش مستقیم آفتاب به چادر را می‌گیرد و اجازه نمی‌دهد گرمای آفتاب به داخل چادر نفوذ كند.

طرز تهیه چیغ

مهم‌ترین ماده اولیه چیغ‌بافی، نوعی نی مردابی است كه حالتی تو خالی دارد و پس از تهیه از اطراف رود‌خانه‌ها یا مرداب‌ها، آن را با ابزار دست‌سازی شبیه كارد، می‌تركانند و از طول به چهار قسمت تقسیم می‌كنند. به طوری‌كه پهنای هر قسمت نزدیك به یك سانتی‌متر می‌شود. بعد از نخ پشمی ریسیده و رنگرزی شده‌ای كه گاه نیز آمیخته با موی بز است، برای بافت بهره می‌گیرند.

بافندگان، كه معمولا كار ریسندگی را نیز خودشان انجام می‌دهند، پشم حاصل از دام‌هایشان را با ابزار دستی ساده‌ای ریسیده و با استفاده از مواد رنگداری كه از طبیعت منطقه به دست می‌آید، رنگرزی می‌كنند و سپس، در مرحلهء تولید، طرح مورد نظر برای تهیه محصول را یا بخاطر داشته و به طور ذهنی آن را به قسمتهای متفاوت تقسیم نموده و هر نی را بر طبق آن می‌بافند و یا اینكه طرح را روی كاغذ ترسیم كرده و هر نی را روی نقشه نخ پیچی می‌كنند كه در مورد زنان چادر نشین حالت اول بیشتر صادق است . این طرحها كه تماما اصیل و سنتی می‌باشند گوناگون و زیبا بوده و نقشهایی نظیر شیر ، آهو ، گوزن و ... را شامل می‌شود . سپس نخ‌های پشمی و رنگین را بر روی قسمت‌هایی از هر نی‌كه به طور معمول 5/1 سانتی‌متر عرض دارد، می‌پیچند و پس از انجام این مرحله، كاری را كه بی‌شباهت به بافت حصیر پنجره نیست، شروع می‌كنند و حدود 32 عدد نی را به هم می‌بافند و حصیر كوچكی به وجود می‌آورند كه «دسته» نامیده می‌شود و سپس، شش دسته را دوباره به هم می‌بافند و در نهایت محصولی می‌سازند كه سه متر طول و 5/1 متر عرض دارد و در آن، نخ‌های رنگینی كه روی نی‌ها پیچیده شده، طوری كنار هم قرار می‌گیرد، كه نقشی بدوی، اما در عین حال چشم‌نواز و زیبا را به نمایش می‌گذارد.

کاربرد

چیغ دو نوع مصرف دارد یکی نو ساده و یک رنگ است مخصوص حفاظت بره های کوچک در فصول سرد سال که در قسمت گوشه یا پشت چادر برپا داشته و کف آن را با خس خاشاک میپوشانند تا بره ها و بزغاله ها بیمار نشوند.

نوع دوم آلاچیق است که دورتادور چادرسیاه میکشند و مانع ورود سرما و گرد و خاک بداخل چادر است.این نوع چیث ازنی و ترکه های باریک تهیه میشود و ساختن آن کار عده معدودی است که در این مهارت دارند.

ابزار چیغ بافی

ابزار و وسایل‌مورد استفاده‌ در چیغ‌بافی‌از چند وسیله ساده‌و ‌ابتدایی‌نظیر داس، انواع كارد، سوهان، درفش‌، قیچی، سوزن‌و... تجاوز نمی‌كند و آنچه بیش‌تر به محصولات تولیدی زنان ارزش و اهمیت ‌می‌بخشد، مهارت‌و ذوق‌بافندگان است‌. م:تبیان

یکی از هنرهای دستی و اصیل عشایر که سابقه شروع و ابداع آن مشخص نیست، هنر چیغ بافی است.چیغ که می توان آنر ا که یک نوع پاراوان امروزی دانست با نی بافته می شود.
نویسنده: s*****n ׀ تاریخ: جمعه 30 دی 1390برچسب:, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

تاریخ جهانگشای جوینی

مکتب بغداد

 

 

تاریخ جهانگشای جوینی

 

این نسخه جزو مجموعه ای است که آنتوان دوکورئا در فاصله سالهای 1218-1248 هجری قمری در استانبول تشکیل داد و هم اکنون در شعبه شرقی کتابخانه ملی فرانسه ، تکمله فارسی، شماره 205ف نگهداری می شود.

این نسخ شامل 175 برگ است که در قطع 330*255میلی متر تهیه شده است. خط این نسخه نسخ و 27 سطر در هر صفحه است.

پشت جلد این نسخه دارای نشان شارل دهم است و به مهر دوران وی مزین است.

مولف این کتاب ، عطامَلِک جوینی، برادر شمس الدین جوینی و فرزند بها الدین از یک خانواده ایرانی اهل خراسان بود که در روزگار حکومت خوارزمشاهیان نقش سیاسی مهمی داشت و پس از آن در تشکیلات اداری مغولان به خدمت پرداخت.

عطاملک از 635هـ. به خدمت هولاکوخان درآمد، در 657هـ. اداره حکومت بغداد را به عهده گرفت و تا 681هـ. حاکم بغداد بود، اما در همین سال مورد غضب قرار گرفت و برکنار شد و یک سال بعد نیز درگذشت.

این نسخه در 3جلد نوشته شده است و کاتب رشیدخوانی، در چهارم ذی حجه 689هـ. نگارش آن را به پایان رسانده است. نام شخصی که این نسخه برای او تهیه شده بود و در شمسه مذهب ورق اول جای داشت تراشیده شده و به جای آن در 724هـ. مهر و نشان ساتلمش بن اَیبک بن عبدالله الملکی در تیریز ثبت شده است.

بر روی همین برگ نشان امیرحسین بن بایقرا میرزا به چشم می خورد و مهر تراشیده شده احتمالا نشان سلطان بایزید بوده یعنی کتاب به کتابخانه او تعلق داشته است. در برگ اول چند نشان دیگر نیز به چشم می خورد که همگی عثمانی هستند: کریم دامادزاده، قاضی بورسه، محمد بن تورمَش محمد مشهور به حاجی بکرزاده بورسُویبه سال 1114هـ.، کتابخانه ابوبکر شیروانی، اسماعیل عاصم کوچک چلبی زاده، قاضی ینی چری که به تاریخ 1136هـ. وزیر عثمانی بود.

ویژگی مهم این نسخه این است که در ورقهای یک پشت و دو دارای پرده نقاشی است که همزمان با تهیه کتاب نگارش شده

اند.

این دو نگاره از  نمونه های نادر تصاویر سخ خطی ایرانی در قرن هفتم و در سالهای پس از فتوحات مغول و استقرار سلسله ایلخانی  به شمار می رود.

به نظر می رسد که شهر بغداد ، زادگاه خوشنویس مشهور ، یاغوت مستعصمیف تا حدود سال 700هـ. کانون اصلی تولید کتب خطی بوده است. ماریانا شرومسون پس از مقایسه این نسخه با نسخه مرزبان نامه ، که بی تردید در مکتب بغداد تهیه و طبع شده است، نتیجه گرفته است که این نسخه نیز احتمالا در مکتب بغداد و در همین شهر رونویسی و تهیه شده است.

این نقاشی که بر روی دو صفحه کشیده شده است متاثر از هنر چینی است. توده های ابر که قارچ جاودانگی از درون آن روییده ، موضوعی که از اعتبار فوق العاده ای در نقاشی ایرانی برخوردار می شود، تصویر عقابی که در تعقیب پرنده کلنگ است و بخصوص البسه افراد حاضر در صحنه از دیدگاه بسیار درخور توجه هستند.

درخت انار که در صحنه سمت چپ دیده می شود، بیشتر به اسلیمی های بکار رفته در تزئینات اسلامی می ماند تا درخت واقعی و این موضوع نوعی جنبه اسطوره ای و آیین به این درخت بخشیده است.

صحنه یاد شده احتمالا موضوع تالیف و تقدیم نسخه را به سلطان نشان می دهد. در سمت راست تصویر یک مهتر لگام اسب شاهانه را در دست دارد. روی زین اسب تصویر یک شیر و خورشید دیده می شود.

در سمت چپ تصویر یک مرد جوان زیر درخت انار پر از میوه ایستاده است که احتمال دارد هولاکو ( حکومت از 653-664هـ.) و یا جانشین وی آباقا ( سلطنت از 664تا 680هـ.) باشد.

جوینی در خدمت آنها کار نگارش این نسخه را بر عهده داشت. وقایع کتاب با تسخیر شهر بغداد در 656هـ. پایان می یابد.

مورخ نزدیک چشمه ای که یک ماهی در آن دیده می شود، در حال نوشتن است. کنار این شخصیت مهم کتیبه ای یافت می شود ه هنوز خواناست و بر آن نوشته: " علاالدین صاحب دیوان"

برادران جوینی به ویژه در روزگار آباقا، حکمران عراق به پایتختی بغداد بودند. این امر نقش موثری در تعیین بغداد در مقام محل نگارش این نسخه داشته است.

تاثیرات هنر بیزانسی در این نگاره ها کم است و بیشتر هنر چینی و سلجوقی در آن دیده می شود. در تصویر پردازی فقط به کاراکتر ها پرداخته شده و برای پس زمینه، تدبیر خاصی صورت نپذیرفته است. نگاره ها فاقد پلان بندی است. عناصر تزیینی فقط برای شخصیت شاه و زین اسب او با دقت انجام گرفته و البسه دو شخصیت دیگر فاقد عناصر تزیینی مانند گل و بوتهو یا حاشیه دوزی است.

درخت انار که در صحنه سمت چپ دیده می شود، بیشتر به اسلیمی های بکار رفته در تزئینات اسلامی می ماند تا درخت واقعی و این موضوع نوعی جنبه اسطوره ای و آیین به این درخت بخشیده است.

گلهای رویده بر درخت نیز که بسان گلهای عباسی بکار رفته در قالی بافی و کاشی کاری ایرانی است جنبه اسطوره ای و جادویی بودن درخت را قوت می بخشد.

این کتاب تاریخی از نسخ ویژه مهم دوران اولیه نگارگری اسلامی است که تا کنون کمتر مورد بحث و بررسی قرار گرفته است و در بسیاری از کتب نگارگری یا اسمی از آن دیده نمی شود و یا تنها به بردن نام آن بسنده می کنند.م:تبیان

تاریخ جهانگشای جوینی یک نسخه خطی متعلق به دوران مکتب بغداد است که به تاریخ روگار عباسی تا تسخیر بغداد در سال 656هـ. می پردازد.
نویسنده: s*****n ׀ تاریخ: جمعه 30 دی 1390برچسب:, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

سازهای کوبه‌ای

 

11- زیمای یا زیمایا (خاستگاه: نپال- Dhimay): نوعی ساز استوانه‌ای کوبه‌ای می‌باشد که دارای بدنه چوبی و یا آهنی بوده و از نسل ممبرانوفونها محسوب میگردد. قطر این ساز، 40 در 51 و ارتفاع آن 17 در 21 سانتیمتر است.

سازهای کوبه‌ای

 

 

12- زُل (خاستگاه: هند – :(Dhol نوعی ساز کوبه‌ای دو سر می‌باشد که از هند به پاکستان و افغانستان وارد شده است و در موسیقی پنجابی موسوم به "بانگرا" جایگاه ویژه‌ای دارد.

سازهای کوبه‌ای

 

13- ژمبه (خاستگاه: آفریقای جنوبی -        djembe): نام این ساز از جمله معروف "آنکه ژه آنکه به" در فرهنگ مالیایی گرفته شده است که به معنای "گرد هم آیید تا به صلح درآییم" می‌باشد، نشات گرفته است.

این ساز کوبه‌ای دارای 30 سانت قطر و 60 سانت ارتفاع است.

سازهای کوبه‌ای

 

14-دولو (خاستگاه: هند – Dollu): این ساز کوبه‌ای بزرگ آنقدر وزن دارد که فقط آقایان قادر به حمل و نواختن آن باشند. سازیست دارای پوسته‌ ضربی از جنس پوست گوسفند و بره.

سازهای کوبه‌ای

 

15- اکتارا (خاستگاه: هند – Ektara): ان ساز یک سیمه عجیب در بنگلادش، هند، مصر، و پاکستان مورد استفاده قرار می‌گیرد. گردن این ساز شبیه "بامبو" و سر آن از پوست حیوانات پوشیده شده است.

سازهای کوبه‌ای

 

16- دمبک (خاستگاه: نامعلوم –Goblet drum ): این ساز ریشه بسیار قدیمی دارد. برخی معتقدند این ساز از فرهنگ هزارساله مصر باستان و خاورمیانه نشات می‌گیرد. گفته می‌شود که این ساز توسط اروپاییان به آن قاره انتقال یافت و پس از تکمیل دوباره توسط "سلت‌ها" به آسیا و خاورمیانه بازگشت.

سازهای کوبه‌ای

 

17- لیمبا (خاستگاه: زیمبابوه - Ilimba drum): این ساز کوبه‌ای دارای پوسته‌ بسیار محکمی است و در فرهنگ زیمبابوه جایگاه خاصی دارد.

سازهای کوبه‌ای

 

18- ژانگو یا سیوگو (خاستگاه: کره جنوبی – Janggu): این ساز به شکل ساعت شنی و دارای دو سر با پوست حیوانات است. یک سو ایجاد صدای بم و یک سو ایجاد صدای زیر می‌کند و بدین ترتیب هارمونی بسیار خوبی ایجاد میگردد.

سازهای کوبه‌ای

 

19- کانجیرا (خاستگاه: هند - Kanjira): ار خانواده ساز "تامبورین" محسوب میشود و از 1930 در کنسترهای موسیقی مورد استفاده قرار گرفته است. در موسیقی سبک "کارناتیک" هندی خیلی مورد استفاده قرار می‌گیرد. دارای سر ضربی از جنس پوست مارمولک است.

سازهای کوبه‌ای

 

20- کنزانگ (خاستگاه: اندونزی، مالزی و فیلیپین - Kendhang): از این ساز دو سر در گروههای هنری "گاملانگ" و "کولینتانگ" در مالزی، اندونزی و فیلیپین بهره برده می‌شود. در نواختن این ساز باید نوازنده بر زمین اشراف کامل داشته باشد و با هر دوست به ایجاد هارمونی و توازن بپردازد.

سازهای کوبه‌ای

 

21- خل (خاستگاه: هند – Khol): به این ساز "میردانگا" هم گفته می‌شود. این ساز دو سر با شکلی غریب زاده روستای "آسام" هند می‌باشد و در شمال و شرق هند مورد استفاده قرار می‌گیرد. یک سر این ساز قطور و سر دیگر نازک است و با هر دو سر باید با پوست گاو مرده ساخته شوند. نام سر کوچک "دایان" و نام سر بزرگ "بایا" می‌باشد. راس ساز دارای سه لایه از خمیر برنج، سریش و آهن می‌باشد که به این منطقه "صیاهی" گفته می‌شود.

سازهای کوبه‌ای

 

22- لمبگ (خاستگاه: ایرلند – Lambeg Drum): این ساز توسط طرفداران حزب "اتحادخواهان" و "حزب نارنجی" در روز 12 جولای در خیابانهای ایرلند شمالی نواخته می‌شود. این ساز توسط "هیبرنیان"‌ها که پدران ایرلندیهای امروز شناخته می‌شوند، اختراع شده است. این ساز بزرگ همراه با "نی‌انبان" نواخته می‌شود و دارای بلندترین صدای آکوستیک در جهان است.

سازهای کوبه‌ای

 

23- مادال (خاستگاه: نپال – Madal): ای ساز بومی نپال دارای بدنه استوانه‌ای و میانه محدب است و براحتی در دست جای می‌گیرد. حتما باید آن را افقی در دست گرفت. باید این ساز را بصورت تکنیک ریتمیک نواخت.

سازهای کوبه‌ای

 

24- ماداله (خاستگاه: هند – Madale): این ساز با موسیقی "یاگشاکاندا" و همراه با ساز "شانده" نواخته می‌شود. دارای تکنیک نواختن ریتمیک است.

سازهای کوبه‌ای

 

25- مریدانگام (خاستگاه: هند – Mridangam): این ساز نیز در موسیقی "کارناتیک" مورد استفاده قرا می‌گیرد. این ساز در موسیقی‌ کارناتیک در خارج از هند همچون سریلانکا، سنگاپور، مالزی، استرالیا، انگلیس، کانادا، و امریکا مورد استفاده قرار می‌گیرد. این سار معمولا در هند با سازهای "کانجیرا" و "قاتام" همراه می‌شود.

سازهای کوبه‌ای
نویسنده: s*****n ׀ تاریخ: جمعه 30 دی 1390برچسب:, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

معماری مصر باستانمعماری مصر باستان

یکی از شگفت انگیز ترین تمدن های کهن ، تمدن مصری است که در جهان به شاخصه معماری خود یعنی اهرام شناخته می شود. این مقاله به شرح معماری مصری می پردازد.

مصریان معابد را ارزشمند ترین پایگاه های فکری، سیاسی، اخلاقی و فرهنگی خود به شمار می آورده اند. معابدی که در آنها مراسم عبادت به خدایان و انجام یافتن فرایض دینی، برگزاری آداب و آیین های گرامی داشت خدایان از جمله«تقدیم شراب به حضورخدایان»به عمل می آمده است، خانه خدایان نام داشته است. این بناها که برای پناه دادن موجودات لاهوتی و ابدی به کار می رفت عمدتاً با سنگ های زیبا و محکم ساخته می شده است. هر معبدی دارای محوطه وسیعی بود . این فضای بزرگ که گاهی مساحت آن به چندین صد متر مربع می رسیده است، محل زندگی کاهنان، خدمتگزاران، انبارهای آذوقه و ابزار و ادوات و سایر ملزومات متعلق به معبد، محل نگهداری چهارپایان، اطاق ویژه نگهداری قربانیان و… بوده است. برای هر کدام از این عناصر فضای ویژه ای با مشخصات خاص و اندازه مناسب پیش بینی شده بوده است. این مجموعه در واقع به مراتب بزرگ تر از چند خانه متصل به هم ، بلکه به اندازه و وسعت یک شهر کوچک بوده است. چنین بنایی را هنرشناسان و کارشناسان معماری جهان باستان شبیه به دیرهای بزرگ در کشورهای اروپایی دوران قرون وسطی، به شمار آورده اند. در وسط این محوطه فضایی در نظر گرفته و آراسته شده بود که ویژه عبادت روحانیان و زائران بوده است، و در حاشیه آن خیابانی سراسری به صورت سنگفرش بوده و دو ردیف مجسمه های عظیم «ابوالهول»ها بدانجا منتهی می شده است.

در مدخل معبدی بلافاصله پس از ورود دِر بزرگی قرار داشت که از دو سوی آن، دو برج بزرگ به شکل هرم ناقص و نیمه تمام و پوشیده از نقوش، تصاویر و کتیبه های برجسته نقر شده بود.در جلو در ورودی (مدخل) معبد دو ستون بلند از سنگ صاف تراشیده شده بلند وسربه آسمان کشیده ساخته شده بود. مجسمه های عظیم فراعنه مصر یا فرعونی که بانی ساختن این معبد بود در مدخل معبد از هر دو سو برسکویی قرارداده شدهبود. معبد هم از بیرون و هم از درون آراسته زینت داده شده بود. سر در معبد به ستون های استواری تکیه داده شده بود که پرده های پرچم مانند بر بالای آن به اهتراز درآمده بوده. مردم ابتدا از همین در ورودی(مدخل) وارد معبد شده و به حیاط اندرونی وارد می شدند که راهروهای ستون دار داشت ومراسم مذهبی وآیین های خاص بزرگداشت خدایان در آنجا برگزار می شده است به دنبال آن تالارهای بزرگی به این مجموعه می پیوست که آن نیز دارای چندین ستون سنگی و بسیار مجلل و زیبا بود. این ستون ها نگهدارنده آن سقف های سنگینی بودند که بر بالای آنها قرار داشت. ــ بنا به اظهار کارشناسان هنر معماری در جهان باستان سرمشقی برای ساختن عمارت چهل ستون در ایران شده اند ــ بزرگترین و مهمترین مراسم مذهبی در این تالارهای برگزار می شده است.

معابدی که در آنها مراسم عبادت به خدایان و انجام یافتن فرایض دینی، برگزاری آداب و آیین های گرامی داشت خدایان از جمله«تقدیم شراب به حضورخدایان»به عمل می آمده است، خانه خدایان نام داشته است. این بناها که برای پناه دادن موجودات لاهوتی و ابدی به کار می رفت عمدتاً با سنگ های زیبا و محکم ساخته می شده است

خدایان مصریان در این تالار با عظمت در نهایت شکوه و جلال بر روی تختی مجلل و مرصع و ازهرجهت آراسته به جواهرات که به صفحهیک کشتی همانند بود، در نظر مؤمنان و پیروان او متجلی می شدند. زائران هر چه بیشتر در اندرون معبد به جلو می رفته اند، از شمار افرادی که مجاز بودند به اندرونی ترین فضای تالار بروند، کاسته می شد.سرانجام به خلوت گاهی می رسیدند که در آنجا تندیس رب النوع مورد نظرمستقر بود. این تندیس به وسیله گوهرها و سیم و زرنگاری های گسترده ای که فضای پیرامون او را پوشانده بود، پرتو افشانی می کرد. کسی جز کاهنان عالیمقام که به عقیدهمصریان باستان از اسرار هر دو جهان آگاه بودند حق ورود به این تالار باشکوه و اسرارآمیز را نداشته است.

در متون تاریخی مصریان آمده است که تنها فراعنه ای که در مقام روحانیت و کسوت کهانت بوده اند، با اجازه کاهنان عالی مقام که متولیان معابد و امور ویژه خدایان بوده اند، به ضرورت می توانسته اند به حریم خدایان با رعایت فاصله قانونی وارد شوند، ولی هیچ کس جز کاهن ویژه و عالی مقام حق نزدیک شدن به تندیس رب النوع را نداشته لست. گویا در معابد سومریان، آشوریان، بابلیان، یونانیان و هندوان سخت گیری به این اندازه نبوده و ضوابط و قوانین عبادت به خدایان چنین محدودیتی را در بر نمی گرفته است.

معماری مصر باستان

مهمترین معابد به جای مانده از دوران مصر باستان که ویرانه هایی از آنها بر جای مانده است عبارتند از معابد کارناک و الاقصر(لوکسور) در محل شهر تب ومعابد زیرزمینی ایپسامبول، این معبد به ابوسمبل نیز معروف شده است. معابد جزیره فیله نیز از اهمیت زیادی برخوردارند. ویرانه های کارناک بیش از یکصد متر درازا و پنجاه متر پهنا دارد. هنرشناسان، مورخان وباستان شناسان فرانسوی براین باورند که یک کلیسا بطور کامل در این معبد جا می گیرد. تالار این معد دارای 144 ستون در شانزده ردیف است و تمام سقف معبد براین ستون ها استوار بوده اند. ستون ها در دو ردیف اول از سایر ستون ها بلندترند. هر ستون در ردیف های اول 24 متر ارتفاع و 10مترقطر دارد.معبد زیرزمینی ابوسمبل (ایپسامبول) نیز مانند ویرانه های کارناک والاقصر در آغاز روی کارآمدن فراعنه تب در مصر علیا ساخته شده است. بنیانگذار این بناها را رامسس دوم می دانند.

تندیس غول آسای این فرعون زینت بخش مدخل این معبد است. ویل دورانت مورخ آمریکایی و مؤلف دوره تاریخ تمدن، از این معابد باعظمت دیدن کرده و درباره معابد کارناک ولاقصر نکات مهمی را دریافته است.

وی درباره رامسس دوم چنین نوشته است: رامسس دوم از برجسته ترین شخصیت های تاریخی به شمار می رود که اسکندر کبیر (مقدونی) هرگز با او برابر نیست و در برابر او رنگ و بهایی ندارد. این پادشاه (فرعون) نود ونه سال زیست که از آن مدت شصت و هفت سال از آن را بر تخت سلطنت مصر تکیه داشت . رامسس دوم یکصد و پنجاه فرزند داشته است… اینک تندیس عظیم اودر برابر ما قرار دارد که بیش از هفده متر ارتفاع داشته است و هم اکنون هفده متر درازای آن است و بر روی زمین درازکشیده است وآیندگان و ورندگان به دیده ریشخند و تمسخر به آن می نگرند… به هنگام لشکرکشی ناپلئون بناپارت پادشاه مصر، دانشمندان متعددی با وی به مصر آمده بودند و کوشش فراوان کردند تا همه چیز این مجسمه را اندازه بگیرند. طول گوش این مجسمه بیش از یک متر و پهنای پایش یک متر ونیم و وزن آن حدود یکهزارتن یعنی یک میلیون کیلوگرم تخمین زده شده است.

معماری مصر باستان

ناپلئون در برابر همین مجسمه عظیم سخنانی را که در حضور یوهان فریدریش گوته بیان کرده بود، این گونه تکرار کرد: «این است یک مرد». معابد جزیره فیله، اغلب در آغاز دوران سلطه یونانیان و رومیان ساخته شده (یعنی یونانیان و رومیان از مصریان تقلید کرده اند)، ولی دنباله سنن محکم مصر قدیم را رها نکرده … این معابد آخرین شاهکار هنرنمایی مصر شمرده می شود.

مورخان جامعه شناسان از سراسر دنیا بارها از مصر دیدن کرده و اینهمه عظمت را به چشم دیده اند. آنچه دانشمندان فرانسوی که به همراه ناپلئون به مصر سفر کرده بودند، بعدها در آثارشان آورده اند، کنایه گونه بوده است. کاربرد الفاظ ریشخند و تمسخر به وسیله ویل دورانت نباید واژه های زشت و موضع این مورخ خصمانه و گستاخانه تلقی شود، بلکه زمام دارانی در طول تاریخ جهان و چهره های متعددی چون رامسس دوم، کوروش بزرگ، داریوش یکم، اسکندر مقدونی، مهرداد کبیر اشکانی، خسرو یکم انوشیروان، ابومسلم خراسانی، چنگیز مغول و … ظهور کرده اند و تاریخ آنگونه که بوده اند درباره آنها داوری کرده و مورخان درباره آنها محققانه و منصفانه به داوری نشسته اند.

بهرام که گور می گرفتی همه عمر دیدی که چگونه گور بهرام گرفت.م:تبیان

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نویسنده: s*****n ׀ تاریخ: جمعه 30 دی 1390برچسب:, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

گیاهی علیه دیابت

گیاهی علیه دیابت
آیا می دانید چه گیاهانی علیه دیابت هستند؟

گزنه ضد دیابت است
 استاد داروسازی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: گزنه گیاهی دیوروتیک (ادرارآور) بوده که برای ناراحتی‌های پروستات و دیابت مفید است.

فراز مجاب  اظهار داشت: امروزه گیاهان دارویی برای درمان بیماری‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی گفت: به عنوان مثال گیاه کاسنی صحرایی، گیاهی است که از اندام‌های هوایی آن استفاده می‌شود و از خواص آن می‌توان به ادرارآور، ضد درد و تب‌بر اشاره کرد همچنین در برخی از مقالات اشاره شده است که ریشه گیاه کاسنی برای درمان دیابت مفید است.

استاد داروسازی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اضافه کرد: اندام‌های هوایی گیاه کاسنی صفراآور و صفرابر بوده و مقوی کبد است همچنین برای تقویت اعمال کبدی بسیار مفید است.

مجاب در خصوص خواص گیاه گزنه نیز اظهار داشت: گیاه گزنه گیاه دیوروتیک (ادرارآور) است که برای ناراحتی‌های پروستات مفید است البته تحقیقات نشان می‌دهد که در درمان دیابت نیز می‌تواند مفید باشد و استفاده از اندام‌های هوایی آن برای ریزش مو نیز مفید است.

گیاه گزنه دارای طبیعتی گرم و خشک بوده، ضد بلغم و صفرابر است همچنین این گیاه ضدالتهاب، محرک، مدر، قاعده‌آور، خلط‌آور، صفرابر، معرق، تصفیه کننده خون، ملین، ضدانگل و ضدخونریزی‌های داخلی است.

گزنه برای رفع التهاب و ضعف عضلات و رفع نقرس نیز می‌تواند مفید باشد همچنین برای پاکسازی اخلاط ریوی مفید بوده و ضد سرفه و تنگی نفس است.
منبع : Farsnews.com
نویسنده: s*****n ׀ تاریخ: جمعه 30 دی 1390برچسب:, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

معجونی برای رشد مو

معجونی برای رشد مو
آیا موهای ضعیف و سستی دارید؟ از این معجون استفاده کنید و ...

  فلفل دلمه‌ای هزاران سال است كه در رژیم غذایی انسان وجود دارد و در رنگ‌های مختلف قرمز، زرد و سبز موجود است.

این سبزی خوش عطر و طعم خواص درمانی بسیاری دارد كه عبارتند از:

- حفظ سلامت پوست و چشم‌ها؛

خوردن فلفل دلمه‌ای به شفافیت و پاكسازی پوست و پیشگیری از بثورات و لكه‌های پوستی كمك می‌كند. هم چنین این سبزی منبع مهمی از ویتامین A است كه برای سلامت چشم‌ها مفید بوده و از بروز بیماریهای چشمی پیشگیری می‌كند.

- پیشگیری از سرطان؛

فلفل دلمه‌ای حاوی تركیباتی موسوم به كاسپایسین است كه از فعالیت مواد سرطان زا جلوگیری می‌كند و مانع از چسبیدن آنها به مولكول وراثتی دی ان آ می‌شود.

- تسكین دهنده درد؛

كاسپایسین هم چنین مانع از انتقال درد از پوست به نخاع شده و از بروز احساس درد جلوگیری می‌كند. هم چنین به درمان بیماریهای مرتبط با درد كمك می‌كند.

- سوزاندن كالری؛

مصرف فلفل دلمه‌ای سرعت سوخت و ساز را در بدن بالا می‌برد و به درمان بیماری‌های مرتبط با درد كمك می‌كند. به این ترتیب فلفل دلمه‌ای امكان افزایش وزن ناشی از مصرف رژیم غذایی پرچرب را كاهش می‌دهد. این سبزی برای كمك به هضم غذا مفید است و به عنوان یك محرك قلب و عروق، فشار خون را تنظیم می‌كند و همچنین در كاهش كلسترول بد و چربی تری گلیسیرید در بدن نقش قابل ملاحظه‌ای دارد.

- محافظت از موها؛

 عصاره فلفل دلمه‌ای یكی از بهترین محصولات برای تقویت رشد موهاست. این عصاره از ریزش مو جلوگیری می‌كند و تارهای مو را پرتر و ضخیم‌تر نگه می‌دارد. اما از آنجا كه طبیعت فلفلی و سوزاننده دارد باید در استفاده از آن احتیاط كرد.

منبع : Salamatnews.com
نویسنده: s*****n ׀ تاریخ: جمعه 30 دی 1390برچسب:, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

صفحه قبل 1 ... 141 142 143 144 145 ... 149 صفحه بعد

CopyRight| 2009 , ssb.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com